Siakap Keli

DIY Cermin Viral ‘Vanity Mirror’ Daripada Kayu Katil Yang Tak Digunakan, Kos Murah Dan Hasilnya Sama Macam Kat Kedai

Pasti ramai yang menginginkan cermin jenis ‘vanity’ ini diruangan sudut bilik rumah anda.  Pun begitu, ada yang terpaksa menahan hasrat memiliki cermin ini kerana harganya yang agak mahal.

Cermin vanity ini dilengkapi lampu sekelilingnya membuatkan pantulan wajah anda dicermin tampak lebih terang dengan efek pencahayaan sempurna daripada lampu tersebut.

Daripada beli yang mahal, beratus ribu harganya, apa kata kalau kita buat sendiri.  Macam susah je! Eh, tak susahlah, senang je, murah pula tu.  Kita guna barang-barang yang ada di rumah dan sedikit cat mengikut citarasa anda.

Kita ikut bagaiman Puan Juliana Kelana kita ni hasilkan vanity mirror menggunakan kayu katil yang sudah tidak digunakan.  Mari buat!

Bahan-bahan:

  • Kayu Katil (Sebagai bingkai)
  • Pita Pengukur
  • Lamp Holder
  • Mentol (Warna putih LED 3w)
  • Spray Putih (Terpulang nak warna apa)
  • Cermin (Ikut ukuran saiz sendiri)
  • Wayar (Ikut berapa meter nak)
  • Connector (Penyambung wayar)
  • Plug
  • Gam Cermin
  • Papan (Penahan cermin)

Cara-cara mudah seperti berikut:

1. Ukur dan potong kayu mengikut saiz bingkai Vanity Mirror yang ditetapkan

2. Setelah siap dipotong, cat atau sembur bingkai mengikur warna cat yang telah dipilih

3. Apabila cat sudah kering sepenuhnya, ukur kedudukan lampu pula

4. Tebuk lubang pada posisi lampu yang telah ditetapkan sebagai laluan pendawaian

5. Skrukan pemegang lampu pada bingkai kayu mengikut kedudukan yang telah ditetapkan tadi

6. Letakkan plywood dibahagian tengah bingkai.  Boleh juga dilapiskan cermin dibahagian kosong

7. Inilah hasilnya! Cantikkan?

Siakapkeli.my

Sumber: Juliana Kelana

Nur Farra

writ.er / [rahy-ter]
-noun
1. a peculiar organism capable of transforming caffeine into books.

Tambah komen

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di