Siakap Keli

Siapa Yang Nak Pakai Kebaya Size S Raya Ni? Ikut Jer Jadual Diet Ini Sepanjang Ramadhan, InsyaAllah Boleh Buang 5kg-10kg

Tiba sudah bulan yang dinanti, bulan Ramadhan antara bulan paling mulia diantara bulan-bulan yang lain.  Bulan Ramadhan akan menyaksikan seluruh umat Islam menahan lapar dan dahaga selama 14 jam setiap hari dari terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari.

Dikatakan bulan Ramadhan inilah peluang untuk perut berehat dan dikesempatan ini ada juga yang memanfaatkan untuk mengamalkan pemakanan sihat serta tak lupa juga untuk yang nak mulakan diet.

Sebelum memulakan perjalanan diet, sentiasa beringat untuk tidak sama sekali menyeksa tubuh badan dan faham tujuan asal bulan Ramadhan adalah untuk mendapatkan darjat dengan bertakwa kepada Allah swt.  Oleh itu, kekal sihat dan beribadah perlulah seimbang ya!

Berbalik kepada topik perbincangan kita tadi, ramai sebenarnya selama ini telah mengamalkan diet yang tidak sihat dengan cara yang salah.  Contohnya, ketika berbuka puasa korang tidak dapat mengawal diri dengan mengambil makanan secara berlebihan, makanan bergoreng atau makanan segera.

Makanan diproses yang mengandungi karbohidrat ringkas atau gula harus dielakkan kerana badan menggunakannya dengan cepat. Inilah sebab mengapa kita lebih cepat lapar selepas makan mi segera berbanding semangkuk kecil oat.

Perkongsian daripada Norafiza Mahmud ini boleh dijadikan panduan buat korang yang mahukan impak penurunan berat berskala tinggi di bulan puasa ini.  Macam mana tu?  Jom baca tips yang disediakan dibawah dan semoga amalan ini digunakan secara berpanjangan untuk mencapai badan yang lebih sihat.

Ini jadual diet sepanjang Ramadhan. Boleh pakai kebaya saiz S raya ni.

Jom buang 5kg-10kg. Apa ada hal!

Jadual ini tidak di pengaruhi oleh gula, garam, santan ataupun minyak yang tinggi.

Ini gambaran berapa banyak nasi yang perlu diambil.  Malasla nak tipu korang, sebenarnya kalau memang nak betul-betul slim memang perlu elakkan nasi.
Masak dulu tauhu bersama hujung sudu butter.  Kemudian sayur dan tempe dan grill ikan.  Ini untuk mengelakkan hanyir ikan bercampur sayur.
Masak dulu udang bersama butter, kemudian angkat udang dan masukkan pula sayur tanpa tambah butter.  Kemudian grill tauhu tanpa tambah butter.
Jus apple+peria.  Korang boleh buat apa-apa jus buah, cuma dilarang memasukkan gula.
Paling kebabom. Terung grill dengan cencalok.
Mango susu+yogurt. Sekilo RM4.50 saja. Ala murah sangat mango ni.  Wajib cuba! Sedap.
Best for penghadaman.  Buah naga
Masak sotong dengan hujung sudu butter.  Kemudian masuk sayur tanpa tambah butter.  Last sekali tauhu.  Mudahkan?
Kudap-kudap: Apple hijau, badam, apricot dan kurma

Kau orang boleh rasa garam di dalam sambal belacan atau air asam. Juga merasakan gula di dalam jus buah-buahan.

Alamak, takda kueh langsung ke?

Ye, dalam menu ni xda kueh langsung. Tapi kau orang boleh memilih 1 atau 2 jenis setiap kali berbuka dengan kuantiti 2 ketul sahaja. Jika kau orang memilih nasi maka, terpaksa meninggalkan kueh.

Jika memilih kueh, lupakan nasi untuk hari itu. Alasannya adalah, kau orang perlu set jadual makan dan memilih yang mana perlu. Ala bukan tiada hari esok untuk makan.

Cik oya, kenapa perlu 15 Minit bersenam?

Nak bersenam atau mengeras rumah atau apa pun yang mampu memberi signal “berpeluh”. Cara ini dapat memenuhi keperluan 8 gelas sehari dalam tempoh berpuasa.

Jadi, masak ikan, udang dan sotong mahupun sayur menggunakan apa?

Gunakan “non stick pan” dan ⅓ sudu makan “butter”. Sama ada untuk memasak barang basah atau sayuran. Butter sudah cukup untuk memberi rasa sedap.

Cik oya, kenapa berbuka tiada nasi?

Percayalah, Berbuka tanpa nasi dapat mengembalikan tenaga yang hilang. Malah, kau orang akan lebih segar dan cergas.

Nasi hanya akan melemaukan aktiviti selepas berbuka.

Boleh ke saya hendak minum ais?

Boleh. Awak taruk beberapa ketul ais di dalam jus epal, jus timun dan sebagainya. Pastikan semua jus bebas daripada campuran gula.

Bila masa yang sesuai untuk minum tea detox?

Tea detox start dari awal berbuka. Sepanjang sebelum tidur wajib minum. Ini akan memberi kesan optimum untuk slim. Kulit juga akan cerah di pagi raya.

Boleh ke tahan lapar kalau tak makan nasi?

Boleh sayang. Pakai je bengkung setiap hari. Gunakan bengkung biasa. Ala, rm25 je di lazada. Bengkung ini untuk support tulang belakang, kurangkan rasa lapar. Ini bukan bengkung untuk “shaping” ok.

Ada soalan lagi?

Taruk sahaja soalan kau orang di ruang komen. In shaa Allah cik oya akan membalasnya dengan kadar yang segera.

Lihat gambar terakhir. Maka, kau orang akan tersedar pentingnya mengawal pemakanan.

Norafiza Mahmud

Perjuangan wanita masa kini, cewahhh.

Siakapkeli.my


Sumber: Norafiza Mahmud

Nur Farra

writ.er / [rahy-ter]
-noun
1. a peculiar organism capable of transforming caffeine into books.

Tambah komen

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di