Siakap Keli

Selalu Mimpi Mak Ayah Yang Sudah Meninggal Bukan Tanda Mereka Sayang Kita

Sesiapa yang pernah merasai kehilangan ayah dan ibu pasti merasai rasa sedih yang tak terungkap. Hanya kiriman doa menjadi pengubat rindu pada mereka. Mesti ada juga yang pernah bertemu ayah dan ibu dalam mimpi kan?

Ustaz Khailil Razak ada berkongsikan petanda jika dapat mimpi didatangi ibu bapa yang telah meninggal dunia. Berikut merupakan antara kisah yang dikongsikannya buat teladan kepada semua.

Ini sebab jarang mimpi arwah mak ayah.. Ramai yang tak tahu..

Mak mertua saya pernah tanya saya “halil selama mak meninggal berapa kali mimpi mak arwah mak?” Saya jawab dengan nada sedih..” Ermm baru 2 kali mama..seminggu selepas mak meninggal dan masa halil sibuk kerja sebelum kawin..kenapa mama?”

Mak mertua saya kata..”maknanya halil anak yang baik yang sentiasa bagi dia pahala dan amal dalam kubur.. Kalau halil kerap sangat mimpi tu tandanya dia tak senang kat alam sana dan dia nak amalan dan doa daripada halil..”

Owh saya baru faham ingat selalu mimpi mak tanda mak sayang kat kita.. Rupanya bukan.. YaAllah..

Saya terus bergenang air mata teringat balik.. Mungkin kali pertama seminggu lepas mak saya meninggal sebab rindu.. Yelaa masa mak saya sakit kat hospital sultanah aminah johor bharu masa tu saya tu saya dah 18 tahun..

Masa tu saya masih mak saya suapkan makan.. Manje sangat ngann arwah mak.. Tapi kali kedua saya mimpi saya ingat masa tu saya sibuk sangat.. Business tengah maju.. Duit belas ribu dapat untung masa tu.. Tapi sedih masa tu saya jarang bukak quran.. Tak baca quran.. Saya lalai sangat masa tu..

Baru saya faham bila mak mertua saya cakap macam tu.. YaAllah.. Sebenarnya mak kita yg dah meninggal dunia mereka sangat dahagakan amalan dan doa daripada anak2 yang soleh..

Saya pernah dapat nasihat daripada prof dr razali nawawi presiden abim yg pertama.. Dia kata “kholil.. Niatkan puasa kita solat kota sedekah kita semua untuk mak ayah kita.. Sebab mungkin dalam hidup mereka mereka pernah tinggalkan puasa tinggalkan solat..”

YaAllah.. Rindunya arwah mak.. Rindu sangat2.. Adik buat dakwah.. Adik ceramah pada pelajar2 untuk jadi baik.. Adik baca quran.. Adik buat sedekah infaq semua adik nak niatkan utk mak dan ayah..

Mak.. Maafkan adik.. Tak sempat khidmat mak sepenuh hati adik.. Mak.. Maafkan adik.. Mungkin adik pernah buat mak kecil ati dan nangis sebab adik.. Mak suka dengar adik baca quran masa adik kecik.. Nanti dalam syurga adik bacakan quran untuk mak depan mak ya… Huhuk rindu mak sangat…

YaAllah tenangkan mak ayah kami di alam barzakh.. Letakan mereka di kalangan orang-orang beriman.. Jangan lah kau azab mak ayah kami.. Amin.

Share agar kita timbul rasa rindu kat mak ayah kita.. Dan ajak kawan2 kita untuk sayang mak ayah yg masih ada.. InsyaAllah.

Jemputan Sekolah Seluruh Malaysia untuk #SeminarSapuA dan Personal coaching 1 to 1 untuk anak2 bermasalah boleh hubungi wasap.my/60137791637

Anak susah bangun pagi, ngantuk dalam kelas, lemah hafalan boleh cuba #homeupatimindaustaztido RM15 je sebotol.. 2 minggu berkesan InsyaAllah wasap.my/60177671637

 

Nuraiyshah A.L

Being a sleepy girl with a busy life is hard.

Tambah komen

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di