Siakap Keli

Bosan Dengan Menu Jemput-Jemput Biasa? Cuba Resepi Ni, Kentang Fritters

Petang-petang macam ni, mungkin ada yang dah mula lapar lepas makan tengah hari tadi.  Bila masuk dapur, tengok bahan tak cukup nak buat minum petang, tinggal kentang dengan bawang je.

via GIPHY

Nak masak apa ni? Nak buat jemput-jemput dah bosan.

Kalau macam ni lah gayanya, apa kata cuba resepi mudah, cepat dan sedap ni dengan hanya menggunakan bahan-bahan yang ada di dapur je.  Tak payah susah-susah pergi kedai depan rumah nak beli barang.

Senang sangat nak buat.  Dan sedia nak screenshot resepi?  Okay, jom kita mulakan.

RESEPI KENTANG FRITTERS

Bahan-bahan:

  • 2 kentang dikupas parut
  • 1 bawang parut
  • 1 telur
  • 2 g tepung biasa
  • 1 garam garam dan lada * secukup rasa

Cara Penyediaan:

LANGKAH 1

  • Campurkan kentang dan bawang dengan telur dalam mangkuk.

LANGKAH 2

  • Tambah tepung perlahan-lahan sehingga campuran datang bersama-sama.

LANGKAH 3

  • Masukkan garam dan lada secukup rasa.

LANGKAH 4

  • Tutup pangkalan goreng dengan minyak dan panas.

LANGKAH 5

  • Tambah sudu penuh campuran ke dalam sawi dan meratakan.

LANGKAH 6

  • Putar dan masak sehingga keemasan di kedua-dua belah pihak

Kalau tak faham, boleh rujuk video dibawah ni ya.

Sumber: Best Recipes Australia

Nur Farra

writ.er / [rahy-ter]
-noun
1. a peculiar organism capable of transforming caffeine into books.

Tambah komen

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di