Siakap Keli

“Menyesal Pula Mengandung, Tak Pasal Kena Minum Air Azab Ni,” Ujian MGTT Semasa Hamil, Doktor Bagi Penjelasan

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Macam-macam reaksi diberikan sebaik sahaja jururawat memberitahu para ibu hamil bahawa mereka perlu minum air gula selepas beberapa kali menjalani pemeriksaan kandungan.

Apa tidaknya, rasa air gula itu dikatakan terlalu manis sehingga ada yang mengambilnya akan muntah dan terpaksa ulang minum berkali-kali.

Kenapa kena minum air gula ni?

Minum air gula antara perkara yang perlu dilalui ibu hamil khususnya bagi mereka yang mengalami kenaikan berat badan berlebihan atau pun jika ada yang mempunyai sejarah keluarga penghidap kencing manis.

Perkongsian daripada Dr. Muhammad Izzat ini merupakan penjelasan penuh tentang pengambilan air gula dalam kalangan para bakal ibu.  Nak tahu lebih lanjut, mari kita baca perkongsian beliau.

“Apa ni? Kene minum air gula pulak? Dah la tak sedap. Better bagi minum air Coke ke Pepsi terus. Sama gak manis, jauhhhh lebeh sedapp ! – Keluh ibu muda, Amy sambil mengusap-ngusap perut nya yang kini mececah 28 minggu”

via GIPHY

“Ya Allah…. azabnya minum air gula. Rasa nak terkeluar isi perut!” – Lara Sakina

“Kalau tak minum air ni tkpe ke? Boleh demam seminggu ni” – Halimah Bachik

“Ok,ok tengah bayangkan minum air sprite nih, kaler da sama. Moga boleh abeskan” – Princess Medina Balqis Alya Atikah

“Menyesal pulak ngandung nih, tk pasal-pasal kena minum air azab ni. Huh! “ – Leena Alessa Milah Londoh

“Ayoo ammaa apaaa, banyakk takda sedap itu air gula. Kadavale ! “ –
Kamala Lethcumy Sinnadorai

“Ya Awlohh, bantuiiin ako Ya Awloh. Ako tak berdaya minum air gula ini YaAwloh..” – Nabila Sunarti Sastro Inderawan

Ha.. macam-macam perangai kan ?

Meh kita belajar sikit, mengapa perlu minum air gula ketika hamil. Fungsi minum air gula ini adalah untuk memeriksa sama ada puan-puan ada kencing manis ataupun tak. Macam mana boleh ‘check’ kencing manis dengan minum air gula?

Teori disebalik ujian ini diterangkan seperti berikut; Kencing manis terjadi apabila badan kita tidak dapat memproses gula berlebihan. Dalam keadaan normal gula akan dicerna menjadi glukosa. Glukosa amat penting sebagai sumber tenaga untuk sel dalam badan.

Tetapi jika glukosa berlebihan, hati akan menukar glukosa menjadi sebatian glikogen untuk disimpan.

Pernah dengar mengenai insulin? Apakah insulin dan fungsinya? Insulin ini merupakan hormon yang berfungsi menukarkan glukosa pada glikogen untuk disimpan dalam hati dan sel-sel otot apabila didapati glukosa berlebihan. Insulin juga berfungsi membawa glukosa ke dalam sel badan untuk dimetabolismekan menjadi tenaga. Dalam kencing manis, insulin menjadi kurang reaktif (insulin resistant) ataupun kurang dihasilkan. Jadi insulin tidak dapat mengawal paras atur gula dalam darah.

Maka apabila puan-puan minum air gula tu, sebenarnya nak ‘test’ insulin tu boleh berfungsi atau tidak. Jika insulin berfungsi dengan baik, selepas 2 jam minum air gula, paras gula dalam darah masih akan normal, sebaliknya jika insulin bermasalah, paras gula akan naik selepas minum air gula dan anda mungkin mempunyai kencing manis (diabetes) ketika hamil

Puan-puan berisiko tinggi menghidapi Diabetes ketika mengandung, jika anda mempunyai salah satu daripada faktor-faktor yang tertera di bawah:

• Indeks Jisim Badan (BMI) adalah 30 ataupun lebih
• Sejarah kelahiran bayi besar, melebihi 4 kg ataupun lebih
• Sejarah kandungan yang mempunyai Diabetes ketika mengandung
• Ibu bapa, adik-beradik yang juga mempunyai Diabetes.
• berar ibu naik mendadak
• air mentuban tetiba jadi banyak ( polyhydramnios )
• selalu sangat kena kencing kotor dan keputihan masa mengandung

Jika anda mempunyai salah satu faktor seperti yang tertera, anda akan menjalani ujian toleransi glukosa (minum air gula ) ketika mengandung yang dilakukan pada awal peringkat kandungan dan akan diulang pada usia kandungan 24 hingga 28 minggu.

Ujian toleransi glukosa GTT memerlukan anda untuk berpuasa semalaman iaitu tidak makan atau minum, kecuali minum air kosong/air mineral sahaja.

Pada awal pagi nya, sebelum anda menikmati sarapan, ujian darah akan dijalankan terlebih dahulu. Kemudian anda akan diminta untuk menghabiskan larutan gula yang disediakan.

Kemudian, ujian darah akan diulang sekali lagi selepas 2 jam anda menikmati larutan gula ini.

Air gula yg diberikan oleh klinik kerajaan biasanya tidak berperisa dan sedikit suam. Ada juga yg berperisa oren atau kola.

Jika anda menghidapi kencing manis pada kandungan sebelumnya, anda akan diminta membuat ujian toleransi glukosa GTT ini pada lebih awal kandungan untuk pengesanan awal Diabetes ketika mengandung, justeru dapat mengawal atur paras gula di dalam darah. Kawal atur gula di dalam darah pada peringkat awal mengandung adalah teramat penting dalam tempoh pembentukan organ-organ penting bayi anda pada ketika ini dan mengurangkan komplikasi Diabetes pada bayi dan juga ibu.

Jika keputusan ujian toleransi glukosa GTT normal, ujian ini perlu diulang pada usia kandungan 24 hingga 28 minggu kandungan.

Apakah kesan kencing manis pada kehamilan saya?

Kebanyakan ibu yang menghidapi Diabetes ketika mengandung ini tidak mempunyai masalah sepanjang proses kehamilan dan rata-rata melahirkan bayi yang sihat dan comel, tetapi terdapat segelintir kes Diabetes ini membawa masalah yang serius pada ibu dan juga bayi, lebih-lebih lagi jika Diabetis tidak dikesan awal dan dirawat dengan optimum. Kebolehan untuk mengesan awal Diabetes ketika mengandung dan mengawal atur paras gula dengan optimum dapat mengurangkan banyak risiko serta komplikasi yang berkaitan.

via GIPHY

Amatlah penting ibu-ibu sekalian memastikan paras glukosa di dalam darah terkawal. Jika paras gula di dalam darah ibu kekal tinggi dan tidak terkawal, bayi akan memberikan respon kepada paras gula yang tinggi ini dengan menghasilkan lebih banyak insulin, di mana bayi anda akan membesar secara berlebihan di dalam rahim, seterusnya anda akan diminta untuk bersalin lebih awal daripada tarikh dijangka bersalin (induction), juga terdapat risiko berakhir dengan pembedahan caesaerean akibat daripada bayi besar ataupun kegagalan proses induksi (induction).
Jika anda bersalin biasa pula, risiko bahu bayi tersangkut ketika kelahiran normal dan kecacatan saraf mungkin berlaku.

Risiko kematian bayi di dalam rahim (in utero death) secara mengejut juga meningkat jika paras gula di dalam darah tidak dikawal.

Bayi anda yang menghasilkan lebihan hormon insulin tadi turut akan mengalami paras gula rendah pula selepas kelahiran. Maka, bayi anda perlu dimasukkan dalam wad rawatan rapi bayi untuk pemerhatian oleh pakar paediatrik.

Bayi yang dilahirkan oleh ibu yang mempunyai kencing manis juga mempunyai risiko menghidap kencing manis dan masalah kegemukan bila ianya meningkat dewasa kelak.

Maka, ibu-ibu perlu mengawal paras gula di dalam darah dalam proses kehamilan dan proses kelahiran untuk mengurangkan risiko dan komplikasi pada ibu dan juga bayi anda.

Minum air gula ni bukan menyebabkan ibu kene kencing manis, sebaliknya untuk mengenalpasti ibu mana yang ada kencing manis

Peringatan penting : tolong jangan muntah. Try your best, haaa kalau muntah, ujian MGTT ni tak valid dan perlu diulang semula.

Selamat mencuba ✌🏻

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak 
Pegawai Perubatan
Kesihatan Wanita & Kehamilan

Nur Farra

writ.er / [rahy-ter]
-noun
1. a peculiar organism capable of transforming caffeine into books.

Tambah komen

Sumbang Artikel Anda

Anda suka menulis dan berkongsi? Tetapi tiada medium yang sesuai? Anda dialu-alukan untuk menulis di Siakap Keli sekiranya penulisan anda itu suatu perkara yang manfaat.

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di