Siakap Keli

Serabut Asyik Nak Bersihkan Najis Cicak, Wanita Ini Kongsi Tips Menghalang Cicak Dari ‘Ceroboh’ Kediaman Anda

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Cicak merupakan antara binatang yang tidak digemari tetapi sering menjadi ‘penghuni’ rumah kita selain tikus dan lipas. Meskipun bertubuh kecil, kehadiran haiwan ini sebenarnya boleh mendatangkan bahaya dan kekotoran pada rumah kita sekiranya terus dibiarkan membiak.

Antara dua perkara yang kurang digemari terhadap cicak iaitu bunyinya yang kadang-kala boleh membuatkan kita tau anak-anak kecil menjadi terkejut dan najisnya yang banyak dan boleh memenuhi ruang serta mengotorkan rumah.

Untuk anda di luar sana yang runsing dengan masalah cicak di rumah anda dan bingung dengan kaedah untuk mengelak dari haiwan ini memasuki kediaman anda, entri kali ini kami bawakan tips dan kaedah yang dikongsi oleh Dr Hani Mynis di laman Facebooknya tentang 10 cara menghilangkan cicak dari rumah.

Selamat membaca dan selamat mencuba!

Pengurusan cicak dan 10 cara hilangkan cicak kat rumah

Hani tahu ramai yang tunggu hani post pasal pengurusan cicak kat rumah ni. Hani anti kat cicak ni bukan lah sebab semata-mata sebab geli dengan cicak tapi najis nya yg merata-rata tu mengotorkan dan susah nak dibersihkan bila dah kering.

Punyalah hani anti (dan geli ) dengan cicak, ha hambik satu post hani buat khas utk dia haha

Sebelum hani kongsi macam mana nak elak atau taknak cicak masuk rumah ni, jom kita berkenalan dengan cicak ni dulu. Kita dah kenal dia baru kita boleh “hapus”kan dia hehe.

Biodata cicak

🦎Makanan cicak : binatang/serangga kecil seperti semut, nyamuk, lalat, kumbang, unggas, labah-labah kecil.

🦎Pemangsa cicak: burung

🦎Habitat cicak : Tempat yang hangat (disebabkan sekarang ni kan musim hujan sebab tu banyak cicak masuk rumah, dorang sejuk kat luar tu), belakang almari, belakang tv, sekitar peti ais, sekitar lampu, belakang bingkai gambar dan cermin.

🦎Kesukaan : persekitaran yang kotor, tempat yang berbau hapak seperti timbunan kertas terutamanya surat khabar, timbunan kasut, timbunan baju

🦎Kebencian : bau yang tengik seperti bau bawang merah, bawang putih, tembakau, cuka, ubat gegat

10 cara nak elakkan cicak berkampung kat rumah kita:

  • Hilangkan bekalan makanan cicak kat rumah kita , iaitu kita uruskan dulu masalah nyamuk dan semut yang banyak kat rumah. Gunakan racun semut (yang jual sepeket rm1 tu sangat berkesan) dan hapuskan tempat pembiakan nyamuk. Bila bekalan makanan dia takda kat rumah kita automatik cicak akan berkurang atau takda lansung. Hani gunakan cara ni juga yang menyebabkan kat rumah hani susah nak jumpa cicak.
  • Disebabkan cicak takut kat burung, bela burung kat rumah! Eh eh haha takyah sampai cmtu sekali memadai sediakan jejak burung seolah2 ada burung kat rumah kita dgn cara :
Jangan dihancurkan kulit telur burung puyuh ni. Memadai letak seketul dua kat tempat masuk cicak

❤️letak beberapa kulit telur burung puyuh kat area tingkap atau mana2 tempat cicak boleh masuk. Dia nampak je telur burung puyuh tu confirm tak jadi masuk rumah haha

❤️lekatkan bulu pelepah burung kat tempat masuk cicak tu. Kalau nak cantik boleh letak bulu pelepah burung merak lekat kan dinding jadikan perhiasan.

  • Disebabkan cicak suka lepak belakang almari dan bingkai cermin dan dinding, semasa susun atur perabot jangan rapatkan perabot kat dinding. Jarakkan dalam 10 cm dari dinding. Kalau kat rumah banyak cicak, kurangkan perhiasan sangkut2 mcm bingkai cermin dan gambar.
  • Jaga kebersihan rumah, pastikan tong sampah bertutup. Sebab bila sampah dan sisa makanan tarik perhatian lalat, automatik cicak pun datang ramai2 panggil geng dia sbb banyak makanan dia kat rumah tu haha
  • Elakkan suka melonggok barang samada kain-kain, kertas dan kasut. Kitar semula surat khabar lama. Re-organise semua barang supaya teratur dan berada di “rumah” dan tempat khas utk setiap barang2.

  • Letakkan beberapa ulas bawang putih atau hirisan bawang merah dalam kabinet. Tapi ini kena berhati-hati sebab perlu ditukar selang 3 hari. Kang membusuk lain pulak jadinya.
  • letak ubat gegat dalam kabinet atau laci. Tapi laci/kabinet berisi makanan tak digalakkan.

  • lap permukaan meja makan/ kaunter kabinet dengan semburan campuran cuka (diy surface cleaner) untuk elakkan cicak melintas atas meja makan kita
  • Cara membuat d.i.y surface cleaner:
  •  250ml air biasa (air paip)
    50ml cuka (cuka murah2 je cuka sintetik pn ok)
    3 sudu plastik dish soap (hn guna Joy)
    1 sudu plastik dettol

  • Guna pelekat perangkap lalat. Boleh beli di Eco. Tampalkan di sebelah peti ais atau belakang tv, bingkai cermin atau gambar. Cicak akan melekat kat atas pelekat tu dan kita boleh buang bila dah ada beberapa cicak melekat. Tak digalakkan utk org penggeli cicak mcm hani hahaha hani x berani buat ni
  • Bela kucing sbb kucing boleh tolong tangkap cicak, bukan setakat cicak kadang2 sumpah2 pun dorang boleh “hadiahkan” kat tuan dia

So pilihlah cara yang mana satu yang nak diguna untuk singkirkan cicak kat rumah.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Hani Mynis

Aisha Ratnila

"Don't be distracted by criticism. Remember the only taste of success some people get is to take a bite out of you."

- Zig Ziglar

Tambah komen

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di