Siakap Keli
Gambar Hiasan

Walaupun Hanya 15 Minit Ianya Sudah Cukup Mencipta Memori Indah Untuk Seorang Kanak-Kanak

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Apabila masuknya tahun baru, bermacam-macam gelagat yang dapat kita lihat terutama bagi ibu bapa yang pertama kali menghantar anaknya ke sekolah. Perasaan gembira, sedih dan risau pasti menyelubungi terutama bagi si ibu.

Kadang-kadang mungkin ada ibu bapa yang terlepas pandang untuk meluangkan masa bersama anak-anak setelah seharian bekerja. Kesibukan bekerja atau menguruskan rumah tangga menyebabkan si ibu atau bapa terlupa untuk berbual dengan anak-anak tentang aktivitinya semasa di sekolah.

Mohd Fadli Salleh berkongsi beberapa soalan yang boleh ibu bapa tanyakan pada anak-anak mereka apabila pulang dari sekolah.

1. Makan apa di sekolah?

– Sangat penting untuk memantau pemakanan anak-anak agar mereka membeli makanan yang sihat. Lebih-lebih lagi, kita kena tahu mungkin anak kita tidak makan hari tu atas beberapa sebab ; bekal makanan tumpah, duit hilang atau duit kena pau.

– Atau mungkin juga anak kita meminjam duit kawan kerana duit hilang. Kena tahu dengan siapa dia pinjam, bayar semula esok hari.

– Sangat aku galakkan ibu-ibu yang gemar memasak dan membekalkan bekalan makanan untuk anak-anak mereka untuk memasak lebih. Ajar anak berkongsi dengan kawan mereka.

2. Beli apa disekolah?

– Ibubapa perlu tahu ke mana anak mereka membelanjakan wang saku. Ada murid, sampai sahaja di sekolah, terus habiskan wang saku!

– Beli macam-macam benda tidak berfaedah. Sampai waktu rehat, dia dah kelaparan dan mula meminjam/meminta duit kawan.

– Malah, ada murid berbulan tidak berbelanja di sekolah. Bukan kerana duit mereka dibelanjakan awal, sebaliknya ‘diminta’ oleh kawan mereka. Murid jenis pendiam, ibubapa pula tidak bertanya. Maka kes sebegini lambat sampai ke pengetahuan cikgu untuk tindakan lanjut. Apa kau ingat cikgu ada kuasa sakti nak tahu semua benda?

3. Belajar apa hari ini?

– Penting soalan ini agar murid ‘recall’ balik apa yang mereka belajar di sekolah. Apa yang guru ajar, kemudian ‘dipanaskan’ oleh ibubapa dirumah menjadikan pembelajaran mereka hari itu kekal diingatan. Kalau tidak, hanya menjadi memori sementara. Tanyalah!

4. Ada kerja rumah atau tidak?

– Soalan ini biasanya hampir semua ibubapa bertanya pada anak. MALANGNYA, mereka sekadar bertanya sahaja. Tidak membantu bimbing anak untuk membuat kerja rumah.

– Maaf katakan, ramai murid menipu mak ayah bahawa tiada kerja rumah diberikan dan mak ayah terus percaya tanpa periksa. PERIKSA beg anak dan setiap buku untuk pastikan semua kerja rumah mereka disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

5. Tolong periksa beg anak. Tolong?

– Tolonglah. Sesekali periksa la beg anak-anak. Bekas pensil mereka, alat tulis mereka. Ada murid dari golongan berada berbulan-bulan datang sekolah tanpa alat tulis. Meminjam je kerja dia setiap hari.

– Ada yang tak bawa buku mengikut jadual. Dia main letak ikut suka dia je. Tolong la bantu dia susun jadual.

– Ada murid bawa mainan ke sekolah tanpa pengetahuan mak ayah. Malah, pernah berlaku murid bawa kucing dalam beg nak tunjuk kat kawan-kawan! Ini bukan gurauan, ini kejadian benar.

6. Barang ini milik siapa?

– Kalau perasan ada pertambahan alat tulis dan buku, soal anak siapa punya. Kembalikan semula kepada pemilik asal barang-barang itu.

– Ada murid suka ambil barang kawan dan bawa pulang. Yang minta barang kawan pun ramai juga, kawan tu terpaksa bagi kerana diugut, ‘kalau awak tak bagi pensil tu, saya tak nak kawan’.

– Ugutan ini walau nampak remeh, tapi sangat berkesan kat budak-budak. Aku tahulah, aku kan cikgu.

#MFS
* Ibubapa, tanyalah anak!

Kalau ada ibu bapa yang menganggap berbual dengan anak-anak itu bukanlah perkara yang penting anda salah kerana walaupun anda hanya memperuntukkan 15 minit bersamanya, ia akan ingat perkara itu sampai bila-bila. Keakraban sesebuah keluarga bukanlah boleh dinilai dengan menyediakan keperluannya sahaja tetapi masa yang diluangkan bersama itu yang akan menjadi memori indah bagi seseorang kanak-kanak.

Sumber: Mohd Fadli Salleh 

 

marlya syafikah

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di