Siakap Keli
Teacher and student in a classroom at school.

“Walaupun Pada Mata Kita Nampak Remeh, Mereka Ini Besar Jasanya” Ini Lima Benda Wajib Ibu Bapa Tahu Mengenai Seorang Guru

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Sejak dulu lagi kita sering mendengar pepatah atau rangkap ayat ‘ guru jambatan ilmu’ yang membawa maksud yang mendalam sebenarnya kepada kita semua yang pernah bergelar sebagai pelajar.

Selain ibu dan bapa, guru juga sering disanjung tinggi, dihormati dan mempunyai keistimewaan tersendiri kerana mereka merupakan penjaga dan pendidik kita jika di sekolah.

Bagaimapun, jika kita lihat isu semasa, semakin banyak kes ibu bapa murid yang bergaduh dengan guru dan begitu juga dengan murid itu sendiri apabila mereka dilihat mula tidak menghormati seorang insan bergelar guru.

Entri kali ini akan menerangkan tentang lima perkara yang ibu bapa tahu tentang seorang guru. Meskipun hanya insan biasa, mereka ini membawa pengaruh besar kepada kita semua.

Mari ikuti perrkongsian dari saudara Taufiq Razif ini dan semoga bermanfaat.

Image result for teacher teaching

5 Benda Mak Ayah WAJIB Tahu Tentang Cikgu

1. Cikgu ni tempat anak kita bertanya dan menuntut ilmu. Tugas mengasuh dan mendidik anak tu tetap 100% di bawah bahu kita mak ayah

2. Cikgu ni tetap manusia biasa. Bila ada salah dan silap tu tegurlah tapi biarlah dengan saluran yang betul dan dengan cara yang berhikmah

3. Cikgu ni walaupun sporting macam mana pun mereka bukannya kawan anak kita. Mereka tu GURU mereka. Jadi ajarlah anak kita untuk jaga adab dan kata kata dengan guru. InsyaAllah berkat hidup anak kita bila mereka pandai hormat orang yang beri mereka ilmu

4. Cikgu ni besar jasanya pada anak kita. Walaupun nampak cikgu cuma ajar benda yang remeh pada mata kita tapi kita tak tahu mungkin benda remeh tu la yang paling anak kita perlu suatu hari nanti

5. Cikgu ni bebannya banyak dan berat. 1 guru tu kadang nak kena jaga sampai 30 orang murid. Tak mampunya mereka nak fokus kat anak kita sorang je. Jadi, tanggungjawab kita la untuk bagi fokus secara eksklusif pada anak kita sendiri.

Kalau bukan kita, siapa lagi?

p/s : Saya suka ajar ilmu parenting/ilmu mendidik anak di Telegram saya. Klik je link ni untuk join 👉 t.me/NotaTaufiqRazif

Sumber: Taufiq Razif

Aisha Ratnila

"Don't be distracted by criticism. Remember the only taste of success some people get is to take a bite out of you."

- Zig Ziglar

Editor: Aisha Ratnila

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di