Siakap Keli
Gambar Hiasan

“Bila Raya Terus Badan Naik,” Lakukan 5 Perkara Ini Jika Nak Badan ‘Maintain’ Dan Sihat

Wah, tak sangka kan lagi 6 hari je kita semua akan menyambut hari kemenangan seluruh umat Islan, Aidilfitri. Rasa sekejap puasa tahun ni, sedar sedar, dah nak raya.

Selalunya di bulan Ramadhan, ramai orang terutamanya wanita yang menyimpan hasrat untuk menjaga badan, diet! Yelaa, dah nak raya, mestilah kena jaga badan, barulah cantik nak pakai baju raya kan. Namun ada juga individu yang berniat nak jaga kesihatan sewaktu bulan mulia ini.

Tapi hakikatnya..

“Alamak, masa puasa badan kurus je, bila raya ni naik mendadak pulak berat,”

Bak kata orang, bulan Syawal ni ibarat pesta makanan. Manakan tidak, setelah sebulan berpuasa, akhirnya ini masanya untuk kita meraikannya. Lagi teruja bila melihat makanan yang terhidang di atas meja, ada soto, lemang, ketupat, rendang, kuah lodeh, mee sup dan pelbagai jenis kuih, alahai rasa nak makan semua je.

Haa, tu belum lagi tengok makanan kat rumah terbuka, rumah kawan atau rumah saudara mara lagi. Hmm, masa tu lah hilang terus niat nak jaga badan dan kesihatan elok-elok.

Gambar Hiasan

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, amalam permakanan sihat bukan sahaja perlu dipraktikkan semasa bulan puasa tetapi juga sewaktu hari raya. Oleh itu, orang ramai digalakkan untuk mengikuti panduan ringkas tentang pengambilan makanan ini ketika hari raya nanti:

[1] Kurangkan gula, minyak dan lemak dalam penyediaan biskut dan kek raya. Hadkan pengambilan (makan) biskut, kek dan kuih raya untuk mengawal pengambilan kalori harian.

Gambar Hiasan

[2] Hidangkan air kosong dan elakkan menghidang minuman berkarbonat. Pilih air kurang manis atau air kosong sebagai pilihan utama.

Gambar Hiasan

[3] Sediakan buah-buahan setiap kali menghidang makanan.

Gambar Hiasan

[4] Kawal pengambilan makanan anda, makan ikut keperluan. Kurangkan menghidang makanan yang bersantan, bergoreng dan berminyak.

Gambar Hiasan

[5] Pastikan sayur disediakan bersama hidangan utama.

Gambar Hiasan

Sumber : Kementerian Kesihatan Malaysia 

fildza Zainal

No matter what people tell you, words and ideas can change the world. So pick up the pen and write.