Siakap Keli
berpuasa hingga mati
Gambar: FB Zunita Ramli

Mazhab Shingon Di Jepun, Berpuasa Hingga Mati

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Secara umumnya berpuasa di bulan Ramadan adalah salah satu rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh individu yang beragama Islam.

Namun tidak kurang juga, amalan menahan lapar dan dahaga ini turut diamalkan oleh sesetengah penganut agama lain, mungkin bertujuan atas faktor kesihatan diri dan seumpamanya.

Tahukah anda, terdapat satu pegangan fahaman di Jepun yang disebut sebagai Shingon, iaitu amalan berpuasa sehingga mati? Apakah maksudnya berpuasa hingga mati?

Untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang Shingon, ayuh kita ikuti perkongsian oleh wanita warga Malaysia yang menetap di Jepun, Zunita Ramli di bawah ini.

Mazhab Shingon Di Jepun, Berpuasa Hingga Mati

Gambar Facebook Zunita Ramli

Bila sebut pasal puasa, ramai kaitkan dengan Islam. Tapi mungkin ramai tak tahu sebenarnya banyak je agama lain yang anjurkan puasa termasuklah satu mazhab Buddha di Jepun iaitu mazhab Shingon.

Amalan puasa mazhab Shingon ni dikenali sebagai “sokushinbutsu” iaitu amalan berpuasa sampai seseorang tu mati. Dasyat juga la kan. Benda ni sebenarnya diamalkan untuk seseorang tu capai tahap Buddha dalam badan dia.

Amalan sokushinbutsu mengambil masa lebih kurang 3,000 hari dan melibatkan beberapa fasa, antaranya fasa “mokujiki”. Mokujiki ni kalau direct translate maksudnya ‘makan pokok’, jadi memang sungguh waktu ni, seseorang tu hanya makan kayu-kayu, pine needles, resins dan apa saja yang berasaskan kayu yang ada di kawasan pergunungan yang mereka bertapa tu.

Gambar Facebook Zunita Ramli

Lepas tu masuk fasa di mana mereka akan perlahan-lahan berhenti minum air. Benda ni akan buat badan dehidrasi dan semua organ dalam badan kecut. Masa ni mereka dah tak makan apa-apa dah, hanya duduk bertapa dan baca mantera saja. Dan semestinya, bila dah tak makan dan minum untuk tempoh tertentu, seseorang tu akan mati.

Orang yang mati dengan cara begini dikatakan terpelihara secara semulajadi (naturally preserved) sebagai mumia dengan kulit dan gigi yang tak reput, tanpa memerlukan sebarang bahan pengawet. Kira macam self-mummification lah.

Kalau dapat capai tahap begini lepas 1,000 hari mati, bermakna orang tu dah capai tahap sokushinbutsu. Mereka percaya, orang yang mencapai sokushinbutsu ni tak mati, tapi “hidup” dalam “deep meditative state” yang dikenali sebagai “tukdam”.

Dekat Jepun ni ada lebih kurang 16 mumia sokushinbutsu ditemui tapi katanya mungkin ada banyak lagi yang tersorok. Ajaran mazhab ni popular di wilayah Yamagata, Jepun dan akhirnya diharamkan oleh Kerajaan Meiji pada tahun 1877.

Begitulah.

#CatatanZunitaDiJepun

Gambar Facebook Zunita Ramli
Gambar Facebook Zunita Ramli
Gambar Facebook Zunita Ramli
Gambar Facebook Zunita Ramli

Muhd Iqbal

" "