Hanya 26 Peratus Daripada 1.16 Juta Penggiat Gig Carum PERKESO
KUALA LUMPUR: Liputan perlindungan sosial dalam kalangan penggiat gig disifatkan masih rendah apabila sekadar mencatatkan kadar 26 peratus berbanding 1.16 juta individu yang bekerja dalam sektor berkenaan di seluruh negara.
Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong, berkata ia mengundang kebimbangan terhadap kelangsungan kehidupan memandangkan mereka berdepan pelbagai risiko, termasuk pendapatan tidak tetap apabila ditimpa kemalangan.
Beliau menzahirkan kegusaran sedemikian susulan perangkaan semasa yang menunjukkan sektor pengangkutan barangan atau makanan merekodkan kadar tuntutan tertinggi faedah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
“Jika diteliti data Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) PERKESO, pencarum bagi sektor pengangkutan barangan atau makanan terdiri daripada 123,173 individu iaitu 40.7 peratus berbanding jumlah keseluruhan 302,414 individu.
“Dari segi faedah, sejumlah RM8.98 juta disalurkan kepada pencarum di sektor ini sepanjang 2024, dengan bilangan tuntutan mencecah 1,535 kes atau 32 peratus daripada jumlah keseluruhan, tahun lalu.
“Justeru, liputan perlindungan sosial yang sudah dijadikan mandatori bagi sektor ini wajar lebih meluas bagi memastikan kelangsungan sosioekonomi mereka tidak terjejas andai ditimpa bencana kerja,” katanya pada ucaptama Majlis Pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) Antara PERKESO dan foodpanda di Menara PERKESO Kuala Lumpur, hari ini.
MoU berkenaan ditandatangani antara Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PERKESO, Dato’ Sri Dr. Mohammed Azman Aziz Mohammed dan Pengarah Urusan foodpanda Malaysia, Tan Ming Luk, sambil disaksikan Steven Sim dan Pengarah Operasi foodpanda Malaysia, Shubham Saran.
Turut hadir ialah Pengerusi Lembaga PERKESO, Dato’ Sri Subahan Kamal.
Antara inti pati MoU adalah tajaan RM200,000 dari foodpanda bagi membiayai baki 10 peratus caruman SPS Padanan Caruman 2.0 yang bakal memanfaatkan lebih 8,000 penghantar foodpanda sekali gus menjamin aspek kebajikan mereka.
Steven Sim berkata inisiatif foodpanda ini harus diteladani pelbagai syarikat di sektor sama kerana selain mengutamakan keuntungan, pengendali platform juga wajar mengimbangi keperluan untuk membela nasib rakyat Malaysia yang menjana pendapatan di sektor tidak formal.
“Tahun lepas, daripada RM100 juta peruntukan diberikan, kerajaan menyuntik peruntukan tambahan RM86.2 juta untuk SKSPS demi memastikan tiada yang terpinggir daripada mendapat manfaat perlindungan sosial,” katanya.
Sementara itu, Ming Luk berkata, MoU berkenaan adalah cerminan komitmen foodpanda ke arah menyediakan perlindungan sosial lebih menyeluruh untuk penunggang p-hailing di bawah platformnya.
“Foodpanda juga komited untuk meningkatkan taraf hidup rakan penghantaran melalui program panda hearts, bertujuan memperkasa dan menyokong rakan penghantar dalam lima bidang teras iaitu keselamatan, kesejahteraan, pembangunan peribadi, komuniti dan faedah kebajikan.
“Di foodpanda, rakan penghantar adalah nadi operasi syarikat dan mereka bukan sekadar penghantar, tetapi tulang belakang platform yang memastikan jutaan pelanggan di seluruh negara menerima barangan tepat pada masanya.
“Setinggi terima kasih kepada Menteri KESUMA, Steven Sim dan pengurusan tertinggi PERKESO, Dato’ Sri Subahan dan Dato’ Sri Dr Mohammed Azman kerana terus berdedikasi dalam mengukuhkan perlindungan sosial untuk pekerja gig,” katanya.