Air Selangor Terbit Laporan Kelestarian Buat Tahun Ke-5, Kekal Pacu Kecekapan Operasi Ke Arah Kelestarian
Kuala Lumpur, 24 Jun 2025 – Pengurusan Air Selangor Sdn. Bhd. (Air Selangor), penyedia perkhidmatan air terbesar di Malaysia menerbitkan Laporan Kelestarian 2024 untuk tahun ke-5 dengan tema Mencipta Alunan Perubahan (Creating Ripples of Change). Laporan ini menggariskan inisiatif dan pencapaian Air Selangor bagi tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2024, serta komitmen dalam mengukuhkan keterjaminan air melalui amalan kelestarian dan kecekapan operasi. Usaha ini selaras dengan aspirasi Air Selangor untuk menjadi penyedia perkhidmatan air terkemuka di Asia menjelang 2030.

Air Selangor telah mencatatkan pelbagai pencapaian melalui inisiatif kelestarian pada tahun 2024 seterusnya memberi impak yang positif kepada ekonomi, alam sekitar dan sosial. Antara pencapaian ini termasuk:
- NRW: Mencapai kadar air tidak terhasil (NRW) sebanyak 27.00%, bersamaan dengan penjimatan air sebanyak 298.36 juta liter sehari (JLH), sekali gus mengoptimumkan kos operasi dan memastikan kecekapan sumber Air Selangor,
- Margin Rizab Air: Meningkatkan margin rizab air kepada 18.60%, berbanding 15.34% pada tahun 2023, hasil daripada pemantauan rapi empangan dan loji rawatan air (LRA) bagi memastikan kestabilan bekalan air,
- PBI: Meningkatkan Indeks Paip Pecah kepada 3.25 kes paip pecah setiap 100 kilometer paip setahun, berbanding 4.18 kes paip pecah setiap 100 kilometer pada 2023,
- Program Penggantian Paip: Sejak tahun 2016, sepanjang 1,008.56 kilometer paip lama telah diganti bagi meningkatkan kebolehpercayaan bekalan air dan mengurangkan kebocoran,
- Kualiti Air: Mematuhi Piawaian Kualiti Air Minuman KKM iaitu 99.93%, pematuhan melebihi 99% secara konsisten untuk empat tahun berturut-turut, 6. Pendapatan: Mencapai jumlah pendapatan sebanyak RM2.98 bilion berbanding RM2.82 billion pada tahun 2023,
- Inisiatif Kelestarian: Memasang sistem solar fotovoltaik (PV) berkapasiti 9.0 MWac di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 2 bagi mengurangkan pelepasan karbon dalam menuju ke arah Neutral Karbon menjelang 2040 dengan tambahan 10.5 Mwac di LRA Sungai Selangor Fasa 3 sedang dijalankan,
- Intensiti Karbon: Mencatat intensiti karbon sebanyak 0.544 kgCO₂e/m³ dalam proses penghasilan air, sebagai sebahagian daripada usaha dekarbonisasi Air Selangor,
- NPS: Mencapai skor keseluruhan sebanyak +26 bagi Skor Promoter Bersih (Net Promoter Score) dalam tinjauan Indeks Kepuasan Pelanggan (Customer Satisfaction Index), daripada +4 pada tahun 2022. NPS ialah metrik penyelidikan pasaran global untuk mengukur kesetiaan dan kepuasan pelanggan,
- Sesama Mara: Bagi tahun 2024, sebanyak RM406,631.84 telah disalurkan kepada golongan kurang berkemampuan, di mana sejumlah 1,800 kotak makanan, 2,438 penerima dari 19 rumah kebajikan/golongan asnaf, dan 240 pelajar B40 telah dibantu menerusi program-program di bawah payung Sesama Mara seperti Box of Hope, Memperkasakan Pembelajaran Dalam Talian dan Festive Cheer,
- SADE: Seramai 39,801 pendaftaran baharu telah diterima, menjadikan jumlah keseluruhan penerima manfaat Skim Air Darul Ehsan (SADE) adalah sebanyak 324,257. SADE diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor bertujuan memastikan golongan kurang bernasib baik diberikan akses kepada air terawat yang bersih dan selamat.

Kejayaan dan pencapaian ini membuktikan komitmen Air Selangor dalam memastikan kecekapan dan keberkesanan bagi setiap usaha yang dijalankan, bukan sahaja untuk menyatupadukan inisiatif kelestarian operasi, bahkan juga tadbir urus yang kukuh, amalan perniagaan yang beretika dan pembiayaan secara mampan.

Pada tahun 2024, Air Selangor mencatatkan pendapatan RM2.98 bilion, peningkatan sebanyak 5.44% yang direkodkan pada tahun sebelumnya. Perbelanjaan CAPEX pula adalah sebanyak RM0.69 bilion pada tahun 2024, dengan hampir 69% daripada jumlah ini diperuntukkan untuk usaha pengurangan kadar NRW, manakala selebihnya tertumpu kepada peningkatan kecekapan operasi. Setelah dilaraskan bagi tahun 2024, terdapat penurunan sebanyak 13.9% dalam perbelanjaan CAPEX berbanding RM0.80 bilion pada tahun 2023.

Sehingga 31 Disember 2024, Air Selangor telah melaksanakan tujuh (7) penerbitan Sukuk Kelestarian di bawah Program Sukuk Murabahah bernilai RM10 bilion. Jumlah keseluruhan mencecah RM4.33 bilion, dengan terbitan ketujuh pada Ogos 2024 melibatkan hasil bersih sebanyak RM1.2 bilion. Dana yang diperoleh ini diperuntukkan bagi melaksanakan projek berkaitan bekalan air, pengurusan air lestari, dan inisiatif tenaga boleh diperbaharui sejajar dengan strategi kelestarian Air Selangor.
Air Selangor akan terus melabur dalam pengurusan serta pentadbiran bekalan air dalam pengurusan serta pentadbiran bekalan air dalam jangka masa panjang untuk 9.62 juta penggunanya di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, serta menggerakkan segala usahanya untuk merealisasikan aspirasi untuk menjadi penyedia perkhidmatan air terkemuka di Asia menjelang 2030.