Siakap Keli
Gambar : Google

Sayu, Suami Meninggal, Isteri Tidak Bekerja Jaga 3 Anak, Mentua Pula Rebut Semua Harta Termasuk Rumah Dan Kereta

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Apabila suami meninggal dunia, isu yang sering dibangkitkan adalah berkaitan hak isteri dan anak-anak yang ditinggalkan. Jika keluarga suami penuh dengan belas ihsan dan kasih sayang, maka tidak timbul sebarang perebutan harta. Tetapi jika tidak, berlaku lah sebaliknya seperti kes ini.

Perkongsian oleh seorang kaunselor Normaliza Mahadi yang berpengalaman berdepan dengan kes seumpamanya ternyata menyentak hati yang membaca. Keluarga menuntut hak anak lelaki mereka yang meninggal dunia sedangkan tiada siapa yang membela nasib isteri dan anak seramai tiga orang yang ditinggalkan.

Sudahlah si isteri tidak bekerja, di manakah rasa kasih sayang dan belas ihsan keluarga mertua terhadap menantu dan anak-anaknya. Hilang suami sebagai tempat bergantung, kini terpaksa pula menempuh kesukaran untuk meneruskan hidup. Ikuti perkongsian ini seperti di bawah.

Anak lelaki meninggal. Tinggal kereta dan rumah. Menantu tak kerja. Anak ada 3. Semua kecik-kecik lagi.

Memanglah jadi harta pusaka dan boleh dibahagikan. Hanya soalnya, siapa yang betul-betul nak tanggung balu itu dan anak-anaknya selepas semua harta tu diambil dan dibahagikan? Sanggup ke tengok menantu dan anak-anak buah tu meminta-minta untuk makan.

Tak payahlah direbutkan kereta tu dan rumah tu. Tak ada ke perasaan kasihan dan simpati kepada orang-orang yang kehilangan tempat bergantung?

Gambar sekadar hiasan – Google

Direbutkan juga harta-harta tu. Tapi masa orang tu sakit, nak hulur RM5 pun tidak. Meninggal hartanya direbutkan. Kesihan balu 3 orang anak tu.

Perkembangan terkini..

Menantu makcik ke yang telepon puan tu?

Ntah. Kenapa? Makcik ada menantu yang kena macam ni ke?

Aah. Anak makcik baru meninggal. Kami ni sekeluarga puan, hanya nak kan hak. Islam yang suruh. Bukan kami pandai-pandai. Makcik ikut aje.

Ooo. Tapi betullah makcik. Kita kena ikut Islam. Saya sokong makcik, anak-anak makcik dan semua orang yang tuntut harta tu.

Terima kasihlah puan faham. Macam makcik katalah. Makcik ikut Islam.

Iya makcik. Saya faham. Oh ya! RM3000 sebulan ni nanti saya akan kutip daripada makciklah ya.

RM3000 apa ya puan? Eh! Kena bayar ke makcik telepon ni.

Takkkk. Telepon ni percuma. Saya ni ikut Islam makcik. Saya tak charge orang susah. RM3000 ni untuk menantu dan cucu makcik.

RM800 sewa rumah.
RM400 bayar kereta
RM900 makan 3 cucu
RM200 perubatan cucu
RM300 jalan-jalan sebulan
RM400 untuk sekolah cucu
Jumlah RM3000

Ini makcik, pakcik dan keluarga kena tanggung. Sebab ikut Islam selepas anak lelaki meninggal, isteri dan cucu-cucu adalah tanggungan keluarga lelaki tu.

Kita kena IKUT ISLAM makcik. Semua perkara. Saya suka makcik sebab makcik nak ikut Islam.

Eh! Manalah kami mampu. Makcik rasa salah macam ni. Menganiya keluarga lelaki pulak.

Treetttttttttt. Makcik, Makcik, Makcik. Dah putus pulak talian ni.

Kisah masyarakat by NM.

Sumber : Normaliza Mahadi

Sha Rossa

Manis macam 'Rosalinda' tapi bukan dia.

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di