Siakap Keli

‘Tersemat’ Di Wang Kertas RM100, ‘Hidden Gem’ Di Sarawak Ini Bagaikan ‘Lost World’ Yang Tak Ramai Tahu

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Korang mesti ada impian nak keluar bercuti denggan keluarga dan rakan-rakan baik korang kan? Ye lah dah lama sangat tidak bercuti bersama. Apa kata kita rehatkan minda dengan melihat permandangan yang indah dan tak perlu ke luar negara pun.

Percaya atau tak di Sarawak terdapat banyak tempat menarik untuk korang menikmati keindahan alam semulajadi yang luar biasa. Tempatnya adalah di Taman Negara Mulu.

Jadi jom baca info menarik yang dikongsikan oleh  San Yan Mao juga merupakan salah seorang pelancong yang telah merasai sendiri keindahan khazanah semulajadi di Sarawak ini.

“Korang wajib pergi hidden gem di Sarawak ni”

  • Menaiki pesawat MAS Wing dari Miri ke Mulu

Penerbangan ini hanya mengambil masa selama 30 minit sahaja. Tiba di lapangan terbang, pelancong diminta untuk menyerahkan kad pengenalan kepada pihak bertanggungjawab untuk membantu menaiki pesawat dan memeriksa bagasi. Ia sangat mudah.

  • Tiba di lapangan terbang pada pukul 8.30, waktu penerbangan adalah 10.15 pagi.

Pesawat ini merupakan pesawat khas yang digunakan untuk memasuki kawasan Taman Negara Mulu. Sebelum wabak melanda, setiap pesawat dibenarkan seramai 200 penumpang tetapi sekarang hanya 100 penumpang sahaja dibenarkan. 

“Selalunya tak suka berada di tepi tingkap tetapi kali ini teringin duduk di tepi tingkap untuk menikmati keindahan hutan hujan di Sarawak.”

  • Dapat makanan ringan di dalam pesawat

Saya fikir penerbangan yang singkat hanya mendapat segelas air sahaja tetapi sangkaan saya silap, macam-macam yang saya dapat. Malaysia Airlines memang hebat!

  • Tiba di Lapangan Terbang Mulu

Lapangannya sangat kecil dan ringkas. Ruang bagasi dan daftar masuk juga sangat mudah. Apa yang korang kena tahu adalah sehari hanya ada tiga penerbangan sahaja ke sini.

Taman Negara Gunung Mulu yang terletak di sebelah utara negeri Sarawak, merupakan salah satu daripada destinasi pelancongan yang terkenal di Malaysia, khasnya di Sarawak.

Taman Negara Mulu merupakan salah satu kawasan batu kapur yang paling diselidik di dunia dan mendapat pengiktirafan daripada UNESCO sebagai warisan dunia.

  • Jarak Gua Lang dan Gua Rusa hanya 3km

Kami menaiki kereta khas ke hotel, kami makan tengah hari, dan kemudian kami ke Taman Negara Mulu untuk melawat Gua Lang dan Gua Rusa.

Dua gua ini hanya terletak berdekatan, jadi korang perlu berjalan di laluan rata sejauh 3 kilometer. Jangan risau, laluannya tidaklah mencabar.

Hanya perlu lalu denai yang berlumut namun jika hujan atau basah, jalan tersebut mungkin agak licin.

Gua lang tidaklah besar, saya hanya menggunakan telefon sahaja mengambil gambar sebab itu kelihatan tak cantik tetapi bila korang pergi lihat sendiri sangat cantik dan memukau. 

Tempat tinggal kelawar, najisnya akan jatuh ke sungai dan berubah menjadi garam. Namun ia menjadi makanan tambahan kepada haiwan lain terutamanya untuk si rusa.

Kelawar keluar dari gua. Satu keajaiban dunia yang korang boleh lihat. Sangat menakjubkan.

Banyak kerusi kayu disediakan untuk pelancong menikmati permandangan dan melihat kelawar keluar dari gua sekitar jam 5.30 petang. Tetapi, jika hujan kelawar ini tidak akan keluar mencari makan.

  • Menaiki bot

Menariknya, Pekan Kecil Mulu ini dikelilingi oleh sungai. Oleh itu, pengangkutan yang sesuai untuk pelancong merasai suasana damai dengan menaiki bot. 

Bot ini boleh memuatkan 12 hingga 14 orang namun akibat pandemik ini, hanya dibenarkan 6 ke 7 orang sahaja.

  • Kraftangan orang asli

Untuk ke Taman Negara Mulu ini, pelancong harus melengkapkan dua dos vaksin terlebih dahulu. Memandangkan ada sebilangan orang asli yang masih belum melengkapkan dos vaksin, orang ramai tidak digalakkan untuk ke perkampungan orang asli di Mulu. 

Bagaimanapun, kraftangan orang asli ini dijual di Bandar Mulu.

  • Terowong angin

Terowong ini dikenali sebagai terowong angin. Korang boleh merasai sendiri penghawa dingin semulajdi di dalam terowong ini.

  • Gua air jernih

Untuk ke sini, pelancong harus memanjat leih kurang 200 anak tangga sebelum sampai ke pintu gua ini. Walaupun penat namun berbaloi.

Air yang jernih berwarna hijau zamrud ini sangat memukau para pelancong. Airnya mengalir dari 30 gua termasuk gua Qingshui ini.

  • Puncak Gunung Pedang

Gunung Pedang ini merupakan antara gunung tertinggi di dunia. Para pendaki pasti teruja dengan cabaran yang perlu dilalui untuk sampai ke puncak.  Ia memerlukan kekuatan fizikal yang baik.

  • Mulu Marriot Resort

Oleh kerana bekalan Mulu tidak mudah dapat termasuklah bekalan elektrik juga terhad, umumnya kabin atau homestay disediakan di situ sangat asas. Jika korang sanggup bayar lebih sikit bole menginap di resort lima bintang, kami amat mengesyorkan Mulu Marriot Resort, yang jarang ditemui di hutan hujan tropika.

Kebetula sekarang ada promosi, penginapan 3 hari 2 malam cuma RM375 seorang termasuk sarapan pagi dan makan malam setiap hari memang berbaloi. Ingin tahu betapa hebatnya Mulu Marriot Resort? Sila lihat gambar!

Kampung Adidas amat disyorkan. Namun korang kena bersiap sedia dengan kelengkapan seperti pakaian sukan, ubat nyamuk, topi, barangan pelindungan cahaya matahari, baju hujan atau payung serta kekuatan fizikal.

 

Sumber: SanyanMao

" "