Siakap Keli

Murid Bodoh Saya Boleh Tahan, Mak Ayah Biadap Sila Ajar Anak Sendiri

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Keberkatan ilmu itu letaknya pada seorang guru. Jika tiada adab kepada guru, di mana datangnya berkat itu? Kerana itulah, kita wajib menghormati guru yang memberikan ilmu.

Malangnya, rasa hormat segelintir masyarakat kepada profesion ini sudah hilang. Menyebabkan, anak-anak terikut sama. Kalau menghukum mereka,  guru pula disalahkan atau disaman ibu bapa.

Luahan tulus dari seorang guru, Mohd Fadli Salleh ini ternyata menjentik emosi yang membaca. Moga dapat menjadi renungan kepada semua ibu bapa di luar sana. Satu perasangka buruk sahaja kepada guru mu, maka Allah haramkan seluruh keberkatan yang ada pada gurumu kepada mu. Renung-renungkanlah.

Dah macam mana anak-anak nak hormat guru kalau mak ayah sendiri pun tak tunjukkan contoh baik?

Ilmu ini berkait rapat dengan keberkatan. Dan keberkatan itu terletak pada redhanya guru pada anak-anak didik mereka.

Aku tak tahu kejadian ni berlaku kat mana. Yang pasti, ustaz atau ustazah murid ini pasti terluka dengan nota sinis dan pedas ini.

Ustaz/ustazah tu ‘conteng’ iqra’ muridnya untuk memberi tunjuk ajar. Macam aku tanda buku dan tunjuk ajar pada murid juga.

Banyak kesilapan murid aku bulatkan, atau gariskan, atau buat tanda soal, atau potong yang salah. Nak tunjukkan murid tu kat mana kesalahan dia dan macamana pula cara yang betul.

Bukannya pergi conteng lukis muka Bahenol pun. Nak mengajar memang gitu gayanya.

Nak buku bersih dan baru senang je. Beli buku dan ‘frame’kan. Gantung kat dinding rumah. InsyaAllah 10 tahun lagi pun elok je buku tu.

Kalau aku yang dapat nota macam ni, aku akan stapler duit RM20 kat buku anak dia beserta satu nota.

“Nah RM20 sebagai ganti buku anak tuan yang saya conteng. Beli lah buku baru. Duit lebih tu tuan beli kismis banyak-banyak dan makan. Bagi cerdik sikit.

Dah jadi cerdik, ajar sendiri anak tuan. Saya enggan mengajar anak tuan. Murid bodoh saya boleh tahan dan sabar mengajar. Tapi jika mak ayah yang biadab begini, silakan ajar sendiri anak tuan.”

Aku pernah terbaca satu kisah tentang Sheikh Abdul Qadir al-Jailani dan muridnya.

Ada aku simpan dalam nota kat telefon aku ni. Nah aku salin semula di sini. Baca dan hayatilah.

PENTINGNYA REDHO SEORANG GURU

Satu kisah berlaku di zaman Syekh Abdul Qadir al-Jailani.

Ada seorang yang busuk hati nya ingin menfitnah Syekh Abdul Qadir. Lalu ia mencari jalan untuk menfitnahnya.

Maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syekh Abdul Qadir dan mengintipnya.

Kebetulan ketika ia mengintip Syekh Abdul Qadir. Ia melihat Syekh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya.

Syekh Abdul Qadir suka makan ayam. Setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain. Dia akan makan separuh sahaja.

Lebihan makanan tersebut akan diberi kepada muridnya. Maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syekh Abdul Qadir tadi.

Pakcik ada anak namanya ini?

Jawab si bapa: ya ada..

Anak pak cik belajar dengan Syekh Abdul Qadir?

Jawab si bapa: ya.

Pakcik tahu, anak pakcik dilakukan oleh Syekh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja.

Syekh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik.

Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syekh Abdul Qadir.

Wahai tuan syekh, saya menghantar anak saya kepada tuan syekh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing.

Saya hantar kepada tuan syekh,supaya anak saya jadi alim ulama’.

Syekh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja..

Kalau begitu ambillah anakmu.

Maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang.

Ketika keluar dari rumah syekh menuju jalan pulang, bapa tadi tanya pada anak nya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam.

Ternyata kesemua soalannya di jawab dengan betul. Maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syekh Abdul Qadir.

“Wahai tuan syekh terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula. Tuan didik lah anak saya.

Ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan juga diperlakukan seperti kucing. Aku melihat ilmu anakku sangat luar biasa bila bersamamu.”

Maka jawab tuan Syekh Abdul Qadir.

“Bukan aku tidak mahu menerimanya kembali. Tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU.

ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu. Disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU maka anak yang menjadi mangsa.”

Begitulah ADAB dalam menutut ilmu.

Anak, mak, ayah dan siapa pun perlu menjaga adab kepada guru. Betapa pentingnya adab dalam kehidupan seharian kita.

Kisah di atas menceritakan seorang ayah yang tiada adab pada guru. Bagaimana kalau diri sendiri yang tiada adab, memaki dan mengaibkan guru nya?

Kata ulama: Satu perasangka buruk sahaja kepada guru mu, maka Allah haramkan seluruh keberkatan yang ada pada gurumu kepada mu.

Semoga Allah jadikan kita orang yang beradab kepada makhluknya terlebih lagi kepada guru yang mengajarkan ilmu kepada kita.
Aamiin.

Baca biar hadam. Renung dalam-dalam.

Sumber : Mohd Fadli Salleh

 

Jawatan Kosong Penulis di Siakap Keli

Syarat-syarat:

* Lepasan SPM/STPM/Diploma dan Ijazah, minat menulis, berdisiplin dan tahan tekanan, jawatan tetap, ada kenaikan pangkat, EPF, socso, EIS, insuran dll.. emel resume dan cv ke [email protected]

Sha Rossa

Manis macam 'Rosalinda' tapi bukan dia.

Editor: Mohd Firdaus

Kami Juga Bersosial

Sekiranya anda ingin mendapat berita dari Siakap Keli pada 'News Feed' media sosial, anda boleh ikuti kami di