Siakap Keli
Gambar hiasan via Detik Food

Pesanan Untuk Peniaga Kedai Makan, Kena Asingkan 5 Jenis Duit Ni Kalau Nak Bisnes Maju

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Menguruskan kedai bukanlah sesuatu hal yang mudah. Untuk sampai ke tahap yang ‘senang’ bukan satu proses yang boleh kita ambil mudah terutama sekali ada hal yang berkaitan wang ringgit.

Dalam perniagaan, duit perniagaan boleh dikatakan antara yang ‘kejam’ untuk diuruskan, tidak kiralah jenis perniagaan apa yang sedang dijalankan.

Menerusi akaun Facebook penasihat kewangan, Saifullah Suratmin, beliau kongsikan tips mengasingkan duit perniagaan bagi mereka yang menjalankan perniagaan makanan atau restoran.

Ikuti perkongsian beliau terutama kepada mereka yang masih tidak tahu cara menguruskan duit kedai makan mereka. Semoga bermanfaat.

Duit Kedai Makan Mesti Diasingkan

1. Duit jualan

Apabila menjalankan operasi harian, duit jualan mesti diasingkan dalam satu akaun dan mesti dicatat di buku rekod jualan harian.  Duit itu mesti dimasukkan ke dalam akaun bank dan sebaiknya dalam akaun berasingan.

Tujuannya supaya mudah untuk merekod dan melihat prestasi bisnes kedai makan. Jika kita menggunakan platform food panda dan sebagainya, asingkan rekod jualan tersebut.

2. Duit cashier

Kita mesti tetapkan duit cashier setiap hari. Duit cashier ini masuk di dalam duit tunai dalam tangan. Jumlah duit cashier ini mesti tetap. Setiap hari sewaktu nak mula berniaga, kita tetapkan duit cashier ini RM100.

Mesti tetapkan berapa keping Rm10, berapa keping Rm5, berapa keping Rm1, berapa syiling 50 sen, berapa syiling 20 sen dan berapa syiling 10 sen. Setiap hari nilai mula mesti sama dan bila tutup cashier, jumlah ini mesti tinggal dalam cashier.

3. Duit petty cash

Duit ini ialah duit yang diguna oleh pekerja untuk belanja bahan mentah yang nilainya mesti kurang dari Rm500. Sebagai contoh apabila ke pasar awam untuk beli bahan mentah seperti sayur, ayam, ikan dan sebagainya mesti guna duit ini jika jumlahnya kurang dari Rm500.

Jika jumlahnya lebih, mestilah gunakan wang dari bank dan mesti mohon kebenaran dari orang atasan. Pada zaman canggih sekarang, boleh gunakan aplikasi e-wallet untuk lebih mudah.

4. Duit simpanan

Duit simpanan ialah duit yang diasing setiap bulan di dalam akaun bank yang berasingan dengan duit jualan dan duit operasi. Setiap hari tetapkan jumlah simpanan yang kita mampu simpan.

Sebagai contoh simpan Rm20. Tujuan simpanan ini ialah untuk digunakan membeli alat baru. Bisnes kedai makan, ada masa pinggan, gelas, sudu, garfu, periuk dan sebagainya perlu diganti. Dari akaun bank inilah duit itu kita ambil untuk membeli alatan baru.

5. Akaun fixed deposit/pelaburan

Setiap kedai makan mesti ada satu simpanan yang bersifat pelaburan. Walaupun pulangan tidak tinggi tetapi risikonya rendah seperti simpanan ASB. Simpan duit itu dalam ASB supaya bisnes ada duit simpanan yang memberikan pulangan.

Tujuan simpanan ini ialah untuk mendapat kepercayaan bank. Selain itu, duit dari akaun ini akan diguna untuk tujuan renovasi kedai supaya kedai makan kita sentiasa baru dan segar.

6. Akaun operasi

Duit dari akaun jualan itu, kita masukkan sebahagian untuk tujuan operasi seperti membeli bahan mentah, bayar sewa, gaji pekerja, membayar pembekal dan sebagainya. Dengan cara ini, kita dapat asingkan serta merta duit jualan dan duit operasi.

Sumber: Facebook Saifullah Suratmin

Faiz Mustafa