Siakap Keli
Gambar: Bernama

Agoda Akui Industri Pelancongan Thailand Semakin Pulih

Agoda Akui Industri Pelancongan Thailand Semakin Pulih

Sektor pelancongan Thailand dilihat sebagai antara negara pertama di Asia yang pulih daripada wabak Covid-19.

Menurut Agoda, perkara ini adalah kerana terdapat isyarat positif daripada pelancong asing dan juga domestik.

“Thailand mendahului Asia dari segi pelancong masuk, tetapi ia masih belum mencapai tahap 2019,” kata Omri Morgenshtern, ketua eksekutif Agoda.

Walaupun kadar carian masuk pada bulan Ogos adalah 39% lebih rendah daripada tempoh yang sama 2019, kadar itu telah meningkat sejak awal tahun 2022.

“Ia akan mengambil masa kira-kira 3-6 bulan untuk kadar carian masuk kembali ke tahap pra-pandemik. Perkara ini akan meningkat jika pasaran masuk utama seperti Jepun, China atau Hong Kong dibuka sepenuhnya.”

Sementara itu, kadar carian perjalanan domestik meningkat sebanyak 50% pada Ogos berbanding pada 2019. Peningkatan ini merupakan hasil daripada skim rangsangan negeri seperti “We Travel Together”  kerjasama Agoda dengan kerajaan Thailand dan sektor pelancongan.

Menurut data Agoda, orang Thailand kebanyakannya pergi ke bandar dan menaik taraf tempahan mereka kepada hotel yang lebih mewah daripada biasa.

Walau bagaimanapun, kadar carian keluar kekal hampir 50% lebih rendah berbanding pada 2019. Hal ini kerana, destinasi paling popular untuk pelancong Thailand iaitu Jepun merupakan masih melaksanakan sekatan kemasukan.

Ramai pelancong telah memilih destinasi seperti Singapura, Korea Selatan, AS dan Eropah.

Beliau berkata satu lagi sebab di sebalik trend itu ialah orang di Asia masih hidup dengan trauma pasca pandemik.
Sebagai contoh, kebanyakan orang di Thailand dan Korea Selatan masih memakai topeng muka, walaupun peraturan Covid-19 telah ditarik balik, berbanding di AS atau Eropah.

“Ia akan mengambil sedikit masa lagi sebelum laluan keluar naik, dan dibenarkan untuk semua tempat, termasuk di Asia,” kata Encik Morgenshtern.

Beliau berkata apabila perjalanan keluar kembali sepenuhnya, pelancongan domestik akan terjejas kerana orang ramai akan mempunyai lebih banyak pilihan perjalanan.

Kesannya, kerajaan Thailand perlu bijak apabila memberi insentif kepada pelancong masuk untuk menyokong industri itu, kata Encik Morgenshtern.

Untuk 2023, beliau menekankan kepentingan teknologi dalam strategi Agoda.

Sebagai contoh, ia akan membenarkan rakan kongsi perniagaan menggunakan platformnya untuk menjual pakej perjalanan semua-dalam-satu.

Selain itu, mereka juga menawarkan pembekuan harga dan pembatalan kos rendah.

Sepanjang dua tahun yang lalu, Agoda melancarkan pakej tempahan untuk kuarantin hotel dan halaman pendaratan kotak pasir Phuket yang membolehkan pelancong mencari dan menempah hotel yang diperakui.

Dilaporkan, Agoda dimiliki oleh Booking Holdings, yang juga mengendalikan Booking.com, Priceline.com dan Kayak.

Sumber : Bangkok Post

Baca: Lubuk Rahsia Nak Makan Buffet & Spa 5 Bintang Dengan Harga Bajet Di Lembah Klang

Anis Annisa