Siakap Keli
Serangan Burung
Kredit: AFP

Burung Boleh Bawa Risiko Keselamatan Pesawat, Ketahui Kaedah Kawalan Burung Di Lapangan Terbang

Burung Boleh Bawa Risiko Keselamatan Pesawat, Ketahui Kaedah Kawalan Burung Di Lapangan Terbang

Lapangan terbang berfungsi sebagai pintu masuk utama sesebuah negara, sama ada bagi kedatangan dari luar negara mahupun penerbangan domestik menerusi jalan udara.

Sepertimana yang kita ketahui, lapangan terbang tidak lekang menampung pergerakan pengunjung dari seluruh dunia, menjadikannya salah satu lokasi dunia yang sibuk.

Walau bagaimanapun, lapangan terbang juga berdepan dengan pelbagai ancaman yang boleh menjejaskan keselamatan, salah satunya adalah ancaman burung yang terbang bebas di ruang udara.

Burung boleh menimbulkan risiko keselamatan yang serius kepada pesawat, terutama ketika pesawat berlepas atau mendarat.

Kemungkinan perlanggaran antara burung dan pesawat boleh menyebabkan kerosakan pada pesawat.

Ia juga boleh menyebabkan gangguan kepada penerbangan atau bahkan kemalangan yang membahayakan nyawa penumpang dan anak kapal.

Untuk mengatasi masalah ini, lapangan terbang menggunakan pelbagai kaedah kawalan burung.

Kaedah-kaedah ini bertujuan untuk mencegah burung daripada berada di kawasan kritikal lapangan terbang seperti landasan, kawasan berdekatan pesawat dan tempat penyimpanan pesawat.

Justeru, apabila lapangan terbang dibina, kaedah kawalan burung perlu dipasang dan diintegrasikan dengan segera untuk mengelakkan sebarang risiko.

Beberapa faktor perlu dipertimbangkan untuk menentukan kaedah kawalan burung yang paling sesuai, termasuk jenis burung di kawasan tersebut, saiz lapangan terbang dan sumber yang ada.

Berikut adalah kaedah kawalan burung yang paling popular di lapangan terbang hari ini:

Kawalan Kelahiran

Program kawalan burung, OvoControl, adalah penyelesaian yang paling berkesan untuk mengatasi masalah burung, termasuk burung merpati di lapangan terbang.

Kaedah ini melibatkan penggunaan “kawalan kelahiran” untuk burung, yang bertujuan untuk menghentikan pembiakan burung secara berterusan.

Ini adalah kunci untuk menyelesaikan masalah burung merpati secara kronik.

Dron Burung

Teknologi terbaru dalam kawalan burung di lapangan terbang adalah dron burung.

Dron ini mempunyai penampilan dan berat yang realistik seperti burung pemangsa sebenar, tetapi ia adalah burung robotik yang dikawal jauh.

Ia menakutkan burung dengan menggunakan kombinasi pergerakan sayap dan siluet, yang merangsang naluri burung untuk mengelakkan kawasan tersebut.

Selain itu, ia berfungsi dengan berkesan untuk meningkatkan keselamatan ruang udara dengan membantu mengurangkan populasi burung dari masa ke masa.

Laser

Laser digunakan dalam kawalan burung dengan memanfaatkan kontras yang kuat antara pancaran laser dan cahaya sekitar untuk mengejutkan burung.

Kaedah ini berfungsi dengan menyebabkan burung merasa terganggu dan menjauhi kawasan tersebut.

Walaupun laser adalah alternatif yang lebih selamat untuk kaedah kawalan burung di lapangan terbang, keberkesanannya berkurang dalam keadaan pencahayaan yang lebih terang dan sering kali spesifik kepada jenis burung tertentu.

Anjing

Anjing terlatih digunakan di lapangan terbang di seluruh dunia untuk mengesan dan menghalau burung.

Ketakutan yang ditimbulkan pada burung menghalang mereka daripada bersarang, mencari makanan atau berehat di kawasan tersebut.

Namun, kaedah ini hanya berfungsi semasa anjing bekerja, dan burung akan kembali sebaik sahaja ancaman dihapuskan.

Selain itu, anjing boleh menyebabkan burung terbang ke arah yang tidak diingini, yang boleh meningkatkan risiko perlanggaran burung dengan pesawat jika tidak diuruskan dengan baik.

Sistem Radar

Sistem radar digunakan untuk meramalkan tingkah laku burung dengan mengesan pergerakan dan ketumpatan sekumpulan burung.

Apabila radar mengesan kehadiran burung, tindakan seperti mengubah jadual penerbangan atau menghantar pakar hidupan liar untuk menghalau burung adalah pilihan yang ada.

Walaupun mengubah jadual penerbangan boleh mengurangkan risiko perlanggaran burung, ia bukanlah penyelesaian yang praktikal bagi lapangan terbang yang sibuk di seluruh dunia.

Meriam Udara

Meriam udara menghasilkan bunyi bising yang mengganggu persekitaran burung, menyebabkan mereka terbang apabila merasa ancaman mendekat.

Walaupun kaedah ini boleh berkesan untuk menghalau burung, burung mungkin akan menjadi terbiasa dengan bunyi tersebut dari masa ke masa, menjadikannya kurang berkesan.

Paku Burung Lapangan Terbang

Paku burung di lapangan terbang datang dalam pelbagai kelebaran, dari satu hingga sepuluh inci, untuk menghalang burung daripada bertenggek pada tanda landasan, peralatan radar dan pesawat.

Paku ini membantu mengelakkan burung daripada bertenggek di kawasan tersebut, tetapi burung sering kali akan mencari tempat lain untuk berehat jika ada peluang.

Jaring Burung

Jaring burung digunakan untuk mencegah burung daripada mendarat atau bersarang dengan mencipta halangan fizikal.

Jaring ini berfungsi untuk melindungi kawasan separa tertutup seperti bumbung dan tempat penyimpanan pesawat.

Namun, meskipun jaring burung boleh berkesan, ia tidak dapat menyelesaikan semua masalah kawalan burung di lapangan terbang kerana beberapa kekangan.

Dalam pada itu, CN Traveler menjelaskan bahawa pihak bertanggungjawab di lapangan terbang biasanya memerlukan kombinasi pelbagai penyelesaian untuk mengatasi masalah burung.

Hal ini diperlukan bagi memastikan risiko keselamatan dapat dikurangkan dengan berkesan dan memastikan operasi lapangan terbang berjalan lancar tanpa gangguan.

Athirah

When nothing goes right, go left.

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.