Siakap Keli
Starbucks pecat pekerja
Gambar: AP

Starbucks Pecat 1,100 Pekerja 

Starbucks Pecat 1,100 Pekerja 

Starbucks mengumumkan pemecatan 1,100 pekerja korporat di seluruh dunia sebagai sebahagian daripada usaha memperkemas operasi syarikat.

Langkah ini dibuat di bawah kepimpinan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif baharu, Brian Niccol, yang berusaha meningkatkan kecekapan serta mengurangkan kompleksiti dalam struktur syarikat.

Dalam satu surat kepada pekerja yang dikeluarkan pada Isnin, Niccol menyatakan bahawa mereka yang terlibat dalam pemecatan dimaklumkan selewat-lewatnya pada tengah hari Selasa.

Selain itu, Starbucks juga akan menghapuskan beberapa ratus jawatan yang kosong dan belum diisi.

Fokus kepada kecekapan dan akauntabiliti

Niccol menjelaskan bahawa langkah ini bertujuan menjadikan syarikat lebih cekap, meningkatkan akauntabiliti dan memperkukuh integrasi dalam operasinya.

Starbucks kini mempunyai sekitar 16,000 pekerja sokongan korporat di seluruh dunia.

Namun angka ini termasuk pekerja dalam sektor pemanggangan kopi dan gudang yang tidak terlibat dalam pembuangan pekerja kali ini.

Kakitangan di kedai Starbucks, yang merupakan majoriti daripada keseluruhan 361,000 pekerja syarikat, juga tidak termasuk dalam langkah penstrukturan semula ini.

Menurut Niccol, syarikat perlu mengurangkan birokrasi dan memastikan setiap tugas berada di bawah penyeliaan individu yang berkeupayaan membuat keputusan.

“Struktur kami yang besar boleh memperlahankan operasi, dengan terlalu banyak lapisan pengurusan, pasukan kecil yang berasingan serta peranan yang lebih banyak menumpukan kepada penyelarasan kerja,” katanya.

Pemulihan prestasi Starbucks

Niccol dilantik menerajui Starbucks pada tahun lalu bagi menangani masalah penurunan jualan syarikat.

Beliau menegaskan kepentingan mempercepatkan perkhidmatan terutama pada waktu puncak serta mengembalikan peranan kedai Starbucks sebagai pusat perhimpunan masyarakat.

Antara langkah lain yang diambil termasuk mengurangkan item dalam menu serta menyusun semula algoritma pesanan untuk mengoptimumkan pengurusan pesanan melalui aplikasi mudah alih, drive-through dan dalam kedai.

Pada tahun kewangan 2024 yang berakhir pada 29 September, Starbucks melaporkan penurunan jualan global sebanyak 2 peratus bagi kedai yang telah beroperasi sekurang-kurangnya setahun.

Di Amerika Syarikat, pelanggan mula bosan dengan kenaikan harga dan masa menunggu yang semakin lama.

Manakala di China, pasaran kedua terbesar syarikat itu, Starbucks berdepan saingan daripada jenama kopi tempatan yang menawarkan harga lebih rendah.

Namun, pada suku terakhir, syarikat mencatat peningkatan jualan selepas Niccol melaksanakan beberapa perubahan ketara yang disedari pelanggan, termasuk pemansuhan caj tambahan untuk susu bukan tenusu.

Pada Isnin petang, saham Starbucks meningkat kurang daripada 2 peratus, menunjukkan keyakinan pasaran yang sederhana terhadap langkah penstrukturan semula syarikat.

BACA: “Bilionair” Imam Solat Jenazah, Pikul Keranda Pekerja Meninggal Dunia

BACA: Gaza: Enam Bayi Baru Lahir Maut Akibat Cuaca Sejuk

BACA: Keuntungan Petronas Susut 32 Peratus Kepada RM55.1 Bilion Pada Tahun Kewangan 2024

Sumber: Los Angeles Times

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.