Siakap Keli
FOTO: AIFA NAJIHAH

Ini 10 Tempat Menarik Nak Jalan-Jalan Dan Cari Makan Kalau Korang Singgah Di Ipoh

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Percutian merupakan momen yang paling best untuk orang yang ‘kaki jalan’ dan ‘kaki makan’. Tambah pula, bercuti dengan sahabat baik memang satu pengalaman yang paling indah dan bermakna. Mana taknya, merekalah yang ada saat kita susah dan senang. Jadi, apa salahnya kalau gelak ketawa pun bersama, tambah-tambah lagi bila pergi berjalan.

Walaupun hanya day trip, pasti seronok. Lebih tambah menarik jika korang pergi ke tempat-tempat permandangan yang cantik dan makanan yang murah sesuai untuk percutian ‘bajet’.

Menerusi satu perkongsian daripada Facebook, Aifa Najihah berkongsi pengalaman dan 10 tempat menarik untuk korang bercuti di Ipoh. Tak perlu nak ke luar negara, dalam Malaysia pun penuh tempat menarik yang perlu dikunjungi.

Bajet kurang dari RM 100 okay untuk DAY TRIP ni.

Memandangkan 20/8/2020 tu cuti sempena awal muharram jadi buat otak last minit p ronda-ronda Ipoh. Kami dari Penang ke Ipoh dan kawan-kawan lain dari Gua Musang ke Ipoh. Bajet kurang dari RM 100 okay untuk DAY TRIP ni.

Kami bertolak dari Penang pukul 6.30 pagi sampai Ipoh 8.30 pagi terus pergi breaskfast dekat restaurant New Hollywood. Dekat sini, korang kena pergi pagi kalau lambat kena tunggu meja. Jadi, makanan dekat sini ada macam-makan korang tuggu pilih je. Makanan dekat sini murah, so I recommended.

1. Restoran New Hollywood

Taman Canning, 31400 Ipoh, Perak.

**Bajet makan RM 5 je sorang. So, korang tontong ramai-makan dapat lah makan macam-macam.\

2. Tasik Cermin
Persiaran Pinggir Rapat 5a, 31350 Ipoh, Negeri Perak (Parking RM 5)

Next, kami pergi Tasik Cermin. Dekat sini, korang kena bayar parking sahaja RM 5. Kalau nak pergi dekat tasik tu, korang kena jalan masuk baru sampai tasik cermin. Ingat jangan pakai kasut tumit tinggi jalan berbatu dan berpasir. Nanti jatuh susah pula nak kena angkatkan, tak jadi day trip.

3. Concubine Lane
Panglima Ln, 30000 Ipoh, Perak

Dah penat dah redah jalan berbatu. So, kami p Concubine Lane untuk pekena ice cream and roti tarik. Sini, korang boleh jalan kaki jee kedai dekat-dekat.

4. Ais Kepal Concubine Lane

Dekat sini ada jual hokkaido ice cream jugak! Tapi harganya lebih mahal.

• Ais kepal RM5

• Ice cream roses RM 9

5. Concubane Lane Rainbow Cheese Toast [ KUMA Rainbow Cheese Toast ]

Satu set roti RM 20.50 sekali air

6. Seasand

Yang ni masuk free je..

Nak beli Hokkaido ice cream puff  Ipoh, korang kena cuba dekat kedai ni. Ice cream puff RM 4.50 je untuk satu ice cream berbaloi sedap sangat gais.

7. 36, Jalan Yau Tet Shin, Taman Jubilee, 30300 Ipoh, Negeri Perak

“Trip kami ni memang makan-makan. Lepas jalan, makan pastu jalan lagi. Next, kami makan lagi gais hahaha kan dah habaq (bagitahu) memang makan sungguh…”

8. Restaurant Nasi Vanggey

Makanan dekat sini anggaran RM5.00-RM 20

Lepas tambah kalori dekat nasi Vanggey, kami p bakar kalori. So, kami pergi Kellie’s Castle. Perjalanan ni anggaran 30 minit jugak. Sini cantik untuk OOTD

9. Kellie’s castle
31000 Batu Gajah, Perak

Harga untuk entrants Rm 5/pax. (Parking RM 2)

Sekian lama dekat Kellie’s Castles kalori pun dah terbakar dah. Apa lagi, kami p makan lagi dekat restauran Di Naina.

10. Restaurant Di Naina
No. 37, Jalan Sri Ampang 1, Taman Sri Ampang, 31350 Ipoh, Perak

Sini kami makan roti nan je, harga satu set roti cheese dengan ayam tandoori rm 14.50.

Jadi, trip kami berakhir jam 7.30pm, masing-masing dah penat seharian berjalan dan makan! Maka, kami pulang ke Penang dan Gua Musang.

Sumber: Aifa Najihah

Edayu

Lebih banyak menulis dari bersembang