Siakap Keli
Foto: Fadhlia Nuur

Wanita Ini Kongsi Lebih 20 Resipi “Overnight Oats” Sesuai Untuk Juadah Waktu Bersahur

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Seperti mana yang kita tahu, oats atau oatmeal sememangnya mempunyai khasiat dan menjadi salah satu juadah untuk bersahur ketika di bulan Ramadan.

Bagi penggemar oats, korang mesti pernah dengan tentang ‘overnight oats’ kan? Ye, selalunya orang yang makan oats ini untuk jaga kesihatan dan turunkan berat badan. Kalau korang nak jaga badan, boleh cuba resipi yang dikongsikan ini.

Perkongsian menarik ini dikongsikan oleh Fahlia Nuur bersempena bulan Ramadan untuk cadangan menu bersahur. Jom, kita lihat menu di bawah, mana la tahu lepas ni korang pula yang buat kan? Bukan tubuh je sihat, berat pun boleh turun.

Bahan utama: OAT (Rolled Oat)

  • Kenapa oat?

– lebih kenyang berbanding nasi

– sesuai untuk sesiapa yang tak selera nak makan nasi ketika sahur

– lebih sihat. Bagus untuk jantung, kurangkan berat dan kolestrol.

– mudah dan cepat

– sesuai untuk sesiapa yang tak nak makan berat tapi nak kenyang

  • Kenapa rolled oat?

Sebab tekstur rolled oat lebih tebal dan kasar berbanding oat biasa. Jadi, bila direndam dalam air atau dimasak, ianya tidak terlalu lembik dan muak bila dimakan. Lagi satu, rolled oat memang asli tanpa sebarang gula atau bahan tambahan lain. Jadi memang ‘clean’ ye.

Macam mana rupa rolled oat?
Scroll gambar sampai habis

Cara makan:

Boleh dimasak atas api, direndam dalam air panas, dimakan dengan sup/tomyam, dikisar halus sebagai smoothie atau dijadikan overnight oat dan dimakan sejuk.

Bahan-bahan utama:

• 4-5 sudu rolled oat
• Susu low fat/ full cream/ berperisa
• Buah-buahan
** Kiwi tak sesuai untuk overnight ya nanti pahit. Nak makan baru letak.
* Buah segar lagi bagus untuk lawas. Buah kering pun beres.

Bahan tambahan (optional);

• yogurt
• madu
• chia seed/ flaxseed
• kekacang
• peanut butter
• serbuk kayu manis
• serbuk koko

Overnight oat kurma

– kurma 3 biji. Kisar dengan susu dan chia seed.
– gaul dengan rolled oat. Sejukkan.

Mango Overnight oat. Sumpah paling sedap.

– mangga
– chia seed
– flaxseed
– susu
Campur semua. Sejukkan.

Banana mango overnight oat.
– pisang dilenyekkan (lapisan bawah)
– rolled oat
– chia seed + flaxseed
– mangga
– tabur serbuk kayu manis
Sejukkan.

Oat mango chia pudding

– 4 sb chia seed dicampur dengan sedikit susu. Biarkan hingga pekat jadi puding.
– lapiskan dengan mangga, susu dan oat.

Oat dragonfruit chia pudding
– cara sama macam oat mango tadi

Chocolate banana overnight oat
– kisar sebiji pisang, susu dan serbuk koko
– campurkan rolled oat
– sejukkan

Banana Dragonfruit smoothie
– kisar rolled oat, pisang, dragonfruit dan susu
– tabur ketulan pisang dan kuaci labu

Dragonfruit Overnight oat. Buah ni pun antara yang paling sedap.

Mango Overnight oat.
Ni guna mangga jenis lain. Tak ingat apa nama. Masam2 sikit. Chia pudding kat lapisan atas

Red Apple Overnight Oat

Banana Overnight oat

Green apple overnight oat with strawberry milk

Overnight oat with mulberry and blueberry

Red apple overnight oat
– ada tambah yogurt
– susu kurma farm fresh

Ni versi cepat dan malas haha. Masa nak makan tu buat, takde rendam2 dah. Kena rajin kunyah la sikit ye. Letak strawberi dan bluberi.

Ni lagi malas. Takde buah. Campur dengan susu kurma je. Nak panaskan susu tu pun boleh.

Ni versi rajin ha. Versi masak ye.
– didihkan air masak.
– masukkan rolled oat.
– dah kembang kejap, masukkan susu.
– lepas tu masukkan epal merah dan kranberi.
– tutup api. Gaul chia seed dan flaxseed.

* ejas sendiri susu nak banyak ke sikit. Kalau tak letak air masak pun takpe.
* epal tu kalau nak masak asing pun boleh. Buat caramelized apple sedap weh.

Ni pun versi masak. Letak pisang dan kranberi. Kalau rasa tawar, masa nak makan tu boleh tambah madu.

Ni versi smoothie. Boleh campur dengan apa-apa buah.
Yang ni banana latte.
– kisar rolled oat, pisang, susu dan serbuk kopi

Ada macam-macam jenama rolled oat ni. Saya paling suka yang merah tu. Boleh beli di kedai bakery, giant, tesco atau aeon. Pasaraya kecil selalunya tak ada rolled oat. Ada oat kisar yang biasa tu je.

Instant oat tak sesuai untuk resepi overnight oat ya. Nama pun ‘instant’ kan, masa nak makan tu baru bancuh. Jika direndam lama nanti kembang semangkuk jadinya. Takut tekak muak tak boleh telan. Instant oat lebih halus dan lembut, serta dah dicampur dengan pemanis/perasa tambahan.

Untuk sahur 1 Ramadhan esok, kita cuba resepi baru.

Papaya dragonfruit Overnight oat.

Tak pernah cuba lagi letak betik. Letak buah naga untuk tambah kesedapan. InsyaAllah sedap.

Gambar sebelum letak susu.

Nota kaki: Ni saya tunjuk cara versi sihat ya. Kalau anda tak kisah pasal kalori, gula dan sebagainya, terpulanglah nak letak apa dan banyak mana kuantitinya.

Tak boleh telan oat? Kembang tekak?

Cuba dulu resepi-resepi ni. Kalau tak boleh telan juga, makanlah roti atau biskut. Tak selera juga? Minum susu dengan kurma je dah.

Semoga Ramadhan kali ini mengajar kita ke arah hidup lebih sihat. Ramadhan kareem everyone. Selamat berpuasa. Pssst..dah buat nanti share la nak tengok hasilnya.

 

Sumber: Fadhlia Nuur