Siakap Keli
Gambar Via Andak Ahmad

“Fuhhh, Menitik Air Liur…”, Kecur Mulut Bila Tengok, Abang Ni Kongsi Resepi Nak Buat Jeruk Belimbing Buluh

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Pasti ramai  yang ada pokok belimbing buluh di halaman rumah tetapi tidak tahu nak buat apa dengan buahnya yang banyak.

Selain diproses untuk membuat sambal, anda juga boleh membuat jeruk belimbing buluh.

Menerusi perkongsian Andak Ahmad di Facebook, dia menunjukkan cara-cara untuk membuat jeruk belimbing buluh tersebut.

Ikuti perkongsiannya di bawah ini.

Sengaja aku tak ajak bini aku join dalam projek ni.. Aku ajak anak pompuan ku je. Bior dia tau laki dia ni pon bukan bengap sangat nak menjeruk.

Ni namenye belimbing buluh tuan-tuan. Bior semua kenal. Kite jangan kalah dengan orang pompuan

Banyak kegunaan buah ni. Salah satunye buat jeruk

Aku share resepi kot ade yang nak buat

– belimbing buluh dicuci (ikut korang la banyk mane)
– garam (aku pakai garam kasar)
– gula
– cuka
– asam boi (putih)
– cili

Gambar Via Andak Ahmad

* Kalau ikut resepi asal belimbing ni kene rendam dalam air garam semalaman tapi aku  tak pakai air. Takut nanti belimbing lembik. So aku tabur je garam kasar setiap lapis belimbing. Nnti air belimbing akan kluar.

Selepas 12jam aku pusingkan belimbing bawah naik atas sebab mase ni belah bawah dah terendam air belimbing, belah atas kering. Gaul slow² supaya dia kecut sekata.

Selepas 24 jam korang akan nampak belimbing tu dah kuning kecut kalau berani try la ambik rase sebijik.. Korang akan rasa masam belimbing tu dah kurang dan ade rase masin. Ok siap part paling azab.

Gambar via Andak Ahmad

Pastu kite bole prepare air gula. Kalau ikut resepi asal dia suruh kita campak je gula 3-4 sudu dlm balang berisi air panas.. Tapi aku masak dulu air gula tu.. Lambat basi kalau pakai air gula yang dimasak.. Dan aku tak nak belimbing aku direndam pulak dlm air panas nanti dia lembik.. So air gula yang dimasak tu aku biarkan sejuk baru aku masukkan dalam balang berisi belimbing..

Lepas tu dalam balang tu korang tambah la asam boi ikut suke korang banyak mane. Masuk cili pon ikut suke korang la nak pedas mcmane. Jangan lupe tambah cuka dalam sesudu dua.

Lepas tu biarkan dorang BERKHALWAT semalaman bagi sebati. Lepas semalaman baru korang bukak makan.

Fuhhh.. Menitik air liur ni.

Sumber: Andak Ahmad

" "