KEMAS Ambil Langkah Segera Urus Tabika Terkesan Banjir
Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) mengambil perhatian mengenai rakaman video tular di sosial media yang memaparkan kejadian banjir di premis TABIKA KEMAS Klang Gate, Gombak dan TABIKA KEMAS Jalan Hulu Klang, Batu 8, Ampang pada hari ini, Selasa, 15 Oktober 2024.
Hujan lebat yang berterusan sejak awal pagi telah mengakibatkan limpahan air lantas menyebabkan kawasan TABIKA KEMAS tersebut ditenggelami air.
Pihak KEMAS ingin memaklumkan bahawa tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku di kedua-dua TABIKA KEMAS tersebut. Langkah-langkah keselamatan telah diambil dengan segera mengikut prosedur Persediaan Menghadapi Musim Tengkujuh Bagi TABIKA dan TASKA KEMAS Daripada Bencana Alam (Banjir).
Sehubungan itu, KEMAS telah mengambil tindakan lanjut bagi menangani kesan daripada banjir dalam memastikan keselamatan serta kesejahteraan semua pihak:
1. PENUTUPAN PREMIS BAGI TUJUAN PEMBERSIHAN DAN PEMULIHAN PREMIS Premis TABIKA KEMAS Klang Gate, Gombak dan TABIKA KEMAS Jalan Hulu Klang, Batu 8, Ampang ditutup selama 2 hari sehingga esok dan sesi pembelajaran akan dibuka semula pada Khamis, 17 Oktober 2024 bagi memberi laluan kerja-kerja pembersihan dan pemulihan premis TABIKA yang terjejas.
KEMAS akan memastikan premis tersebut dibersihkan sepenuhnya dan disanitasi bagi menjamin keselamatan kanak-kanak dan kakitangan apabila ia dibuka semula.
2. PEMBAIKAN PERALATAN YANG TERJEJAS
KEMAS akan melakukan penilaian kerosakan akibat banjir. Semua keperluan akan dipenuhi agar sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar tanpa sebarang gangguan.
3. KERJASAMA DENGAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN
KEMAS bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa tempatan dan pasukan penyelamat untuk menilai keadaan sistem saliran di sekitar kawasan tersebut dan mengambil langkah-langkah pencegahan termasuk memperbaiki sistem perparitan bagi mengelakkan kejadian banjir berulang.
4. LANGKAH KAWALAN PENYAKIT BERJANGKIT
KEMAS mengambil langkah mencegah dan mengawal penyakit berjangkit dengan mendapatkan khidmat nasihat Pejabat Kesihatan.
5. PENGURUSAN KRISIS DAN RESPONS CEPAT
KEMAS sentiasa mengikuti dan mengambil perhatian terhadap pengumuman Jawatankuasa Bencana Alam Negara dan Jabatan Perkhidmatan Kajicuaca dari semasa ke semasa.
KEMAS sentiasa komited dalam memastikan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak di bawah seliaan. KEMAS akan terus memantau keadaan dan mengambil langkah sewajarnya bagi mengelakkan insiden yang sama berlaku pada masa akan datang.